Ikke bare ille for tennene

To brus i uken nesten dobler risikoen for bukspyttkjertelkreft.

Det skal ikke mer enn to brus i uka til før du har nesten dobbelt så stor risiko for å få bukspyttkjertelkreft. Foto: Colourbox.com
Det skal ikke mer enn to brus i uka til før du har nesten dobbelt så stor risiko for å få bukspyttkjertelkreft. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Personer som drikker mer enn to sukkerholdige brus i uken har ifølge forskere ved The University of Minnesota 87 prosent høyere risiko for å utvikle den svært dødelige sykdommen bukspyttkjertelkreft sammenlignet med personer som ikke drikker brus, melder MailOnline.

Usikre på om det finnes en årsakssammenheng

Forskerne er imidlertid usikre på om det er brusen i seg selv som er synderen, eller om brusdrikkende mennesker generelt har en mer usunn livsstil som gjør dem mer utsatt for kreft.

Les også: Løk kan bekjempe kreft

Ifølge studieleder Mark Pereira hadde personer som jevnlig drakk sukkerholdig brus generelt en tendens til å ha et dårligere kosthold og en mer usunn livsstil. Man fant for eksempel ingen sammenheng mellom fruktjuice og bukspyttkjertelkreft.

Flere studier har imidlertid vist at brus får blodsukkeret til å skyte i været, og dette øker arbeidsmengden for bukspyttkjertelen og stresser den. Det kan føre til at bukspyttkjertelen vokser, noe som igjen kan forårsake kreft.

- Det høye sukkerinnholdet i brus kan øke insulinnivået i kroppen, og dette tror vi at kan bidra til utviklingen av kreftsvulster i bukspyttkjertelen, sier Pereira til MailOnline.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer