Nå bør du være på vakt. Det er flere tilfeller med svindelforsøk via e-post og SMS i omløp.
Blant annet har vi fått tips om en svindel-SMS der avsenderen utgir seg for å være fra et bomselskap med navnet «BOMAVGIFT» som avsender. I SMS-en står det følgende:
«Hei Hege. Du mangler å betale avgift for passering nr. 210. Avgift: 49,-. Betal direkte i app eller her», med en klikkbar lenke.
Trykker du på lenken, blir du videresendt til en nettside hvor du blir bedt om å fylle inn personlig informasjon og å betale de 49 kronene. Nettsiden gir ingen indikasjon på at det er en bomavgift som betales, og øverst står det følgende:
«2Lash er en medlemsbasert webbutikk som fortsetter til normalpris, hvis ikke det oppsies.»

- Slett meldingen
For mottakeren, som tipset oss om svindelforsøket, var det enkelt å avsløre at dette ikke var ekte saker. Personen har nemlig ikke kjørt bil på flere år.
Overfor Dinside sier Fjellinjen at de er blitt kontaktet av flere kunder som har mottatt denne tekstmeldingen.

DNB hjalp eldre kvinne å overføre 720.000 kroner til svindler
- Vi har i forbindelse med det informert alle våre kunderådgivere om saken slik at de enkelt kan svare de som kontakter oss om tekstmeldingen, skriver Tone Hansen Finstad, digital markedsfører i Fjellinjen, i en e-post til Dinside.
Hun legger til at de ikke sender ut liknende tekstmeldinger ved manglende betaling.
Selskapet oppfordrer kunder som mottar denne SMS-en, om ikke å trykke på lenken og å slette meldingen.
Flere tilfeller
Posten Norge advarer også om falske SMS som er i omløp. Svindeltekstmeldingene ber om betaling for manglende porto før pakken kan leveres, og mottakerne bes om å trykke på en lenke for å betale.
«Ikke sendt fra oss. Slett melding og ikke trykk på link», er den klare oppfordringen til Posten på Facebook.
I kommentarfeltet er det flere som opplyser at de har fått denne SMS-en, og flere skriver også at de har betalt beløpet. Posten oppfordrer disse personene om å sperre bannkortet og kontakte banken.

Pass deg for denne Finn-svindelen
- Ikke la deg lure
Nylig gikk Skatteetaten ut og advarte om svindelforsøk i forbindelse med skattemeldingen og skatteoppgjøret. I en pressemelding forrige måned ba de nordmenn å være ekstra observante.
- Ikke la deg lure, din identitet på nett er gull verdt. Skatteetaten sender aldri e-post med lenker som du skal klikke på. Vi ber heller aldri om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via SMS eller e-post, og all kommunikasjon med Skatteetaten foregår innlogget på våre hjemmesider eller i Altinn, sa direktør for sikkerhetsavdelingen i Skatteetaten, Svein Mobakken, i en pressemelding.
Samtidig oppfordrer han publikum til å følge med på svindelforsøkene og melde fra til dem hvis de oppdager noe mistenksomt.

Denne e-posten fra «Apple» er farlig lik originalen
Slik kan du unngå det
Nettstedet Nettvett.no har en omfattende artikkel om såkalt «SMiShing» som kan være nyttig å lese for å lære mer om hvordan du kan unngå å bli lurt av svindelforsøk på SMS og e-post, blant annet ved å se på avsenderadressen.
Noe av det viktigste du gjør, er å slette meldingen og ikke trykke på lenken i tekstmeldinger og e-poster der både avsenderen og innholdet er tvilsomt.
De har også fem andre tips for å unngå svindelforsøk generelt:
- Avsenderen kontakter deg på en måte som er uventet, eller om noe uventet.
- Innholdet er for godt til å være sant.
- Det gjøres forsøk på å få deg til å tro at det er dårlig med tid, det skapes en følelse av hastverk.
- Det spilles på frykt, følelser eller tillit for å få deg til å utføre noe.
- Det gjøres forsøk på å få deg til å omgå sikkerhetsrutiner du normalt forholder deg til.
