Økonomisk rådgivning

Ikke bli blendet av testresultatet

Forbrukerrådet er ikke helt fornøyd med den økonomiske kartleggingen til helt ny, omfattende test av personlighet og privatøkonomi, samt rådene som gis etter at testen er gjennomført.

PSYKOLOGI OG ØKONOMI: Forsker og psykolog Rolf Marvin Bø Lindgren og psykologspesialist Jan Ove Hesselberg har bidratt til spørsmålene om personlighet og økonomiske beslutninger i DNBs nye digitale test. Foto: Shutterstock/skjermdump
PSYKOLOGI OG ØKONOMI: Forsker og psykolog Rolf Marvin Bø Lindgren og psykologspesialist Jan Ove Hesselberg har bidratt til spørsmålene om personlighet og økonomiske beslutninger i DNBs nye digitale test. Foto: Shutterstock/skjermdump Vis mer
Publisert

Nylig lanserte DNB en helt ny, omfattende test der du ved å svare på spørsmål om egen økonomi og personlighet, skal få skreddersydde råd fra landets største bank.

Dinside har selv tatt testen, og vi kan skrive under på at den virkelig går i dybden og krever at den som tar testen setter av god tid og får oversikt over egen økonomi.

Med dette er egentlig noe av DNBs motivasjon for å rulle ut denne testen allerede oppfylt - de vil nemlig at folk skal bruke mer tid på privatøkonomien, få bedre oversikt og dermed ta smartere grep for å få mest ut av pengene sine.

- Undersøkelser viser at vi nordmenn er dårligst i Skandinavia på budsjett, og de fleste av oss bruker kun én til to timer på økonomi i måneden. Til sammenligning bruker vi tre timer på sosiale medier hver dag, sier personmarkedsleder Ingjerd Blekeli Spiten til Dinside.

Økonomisk «helsesjekk»

Spiten framholder at DNB som Norges største bank har et spesielt ansvar for å bidra til økt kunnskap og bevissthet om privatøkonomi, noe de blant annet har gjort med å lansere læringsverktøy for skolebarn og motivere flere damer til å investere i fond.

- Nå tar vi dette ett skritt videre med et digitalt rådgivningsverktøy, presentert som en gratis, økonomisk «helsesjekk» til befolkningen, sier hun.

Det finnes enn så lenge ingen sammenlignbare økonomitester gratis på nett. Finans Norge har imidlertid sin kunnskapsquiz «Økonomilappen», som gjør at du kan sjekke hvor rustet du er til å ta smarte økonomiske valg i hverdagen og livet.

INFLASJON: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl forklarer hvorfor pengene taper verdi på konto med lav rente. Video: Stig Fiksdal Vis mer

- Terningkast tre

Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet, har også tatt personlighets- og økonomitesten.

- Jeg gir DNB-testen terningkast tre. Min anbefaling til de som tar testen, er å bevare sin kritiske sans når det gjelder rådene som gis, fastslår Jensen overfor Dinside.

Han trekker fram, på den positive siden, at testen er lekker og brukervennlig designet, samt at personvernet til de som tar testen blir godt ivaretatt.

- Det er mulig at jeg er utenfor den primære målgruppa for testen, men det var mindre fokus på pensjon enn jeg hadde ventet for en som meg, sier Jensen.

- Husk hvem avsenderen er

I tillegg savnet Forbrukerrådet sammenligning av ulike tilbud på boliglån, sparing og forsikring - og Jensen mener at anbefaling om å reforhandle vilkår på lån og andre finansielle tjenester også var en påfallende mangel ettersom dette er store utgiftsposter for mange.

- Det er forståelig at en bank ønsker seg at kundene har vesentlig bufferkapital, for kundenes innskudd er jo noe banken tjener på. Men det er ikke gitt at alle skal ha to månedslønner stående på konto, fordi det taper seg i verdi med dagens rentenivå, sier Jensen.

Lene Drange, blant annet kjent som én av «Luksusfellen»-ekspertene, anbefaler også at de som tar DNBs test ikke blir blendet at rådene de får i andre enden.

- I noen tilfeller kan det være viktig å kartlegge egen økonomi, men være obs på hvem som er avsender. Banken vil gi gode råd og hjelpe, men de vil også tjene penger, påpeker Drange overfor Nettavisen.

Ønsker tilbakemeldinger

Spiten i DNB understreker at målet deres er å hjelpe nordmenn å få økonomisk mestring, og om flere bruker mer tid på egen økonomi, er målet oppnådd for dem, ifølge henne.

- Dette er en omfattende test, hvor vi fokuserer på at brukerne skal få et utvalg av relevante tips og råd for sin personlige økonomi, så er det opp til hver enkelt om de ønsker å sammenligne produkter og tjenester hos ulike aktører, sier personmarkedssjefen.

- Vi er imidlertid opptatt av å få tilbakemeldinger, og derfor har vi en egen funksjon hvor det går an å sende inn kommentarer til testen. Vi tar med oss alle konstruktive og positive innspill, både fra brukere, Forbrukerrådet og andre, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer