Members.com og Compadra slått konkurs

– Ikke forvent pengene tilbake

Dette bør du gjøre nå, om du har handlet hos Compadre eller Members.com.

KONK: Nettbutikkene Members.com og Compadre er slått konkurs. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
KONK: Nettbutikkene Members.com og Compadre er slått konkurs. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere i april ble det klart at e-handelkonsernet Campadre ble slått konkurs i Sverige. Det innebærer samtidig at nettbutikkene Campadre og Members.com legges ned.

Campadre omtaler seg selv som Skandinavias største shoppingklubb, og solgte merkeklær til sterkt rabatterte priser.

– Virksomheten i Campadre har hatt en negativ økonomisk utvikling som forverres kraftig i 2022, heter det i en uttalelse fra selskapet, som legger til at de ikke så et annet alternativ enn å søke om konkurs.

Kunder som har bestilt varer, men ikke mottatt dem eller ønsker å returnere varer, bes om å kontakte bobestyrer i konkursboet - hvis informasjon du finner på Campadre og Members’ informasjonsside (ekstern lenke) i forbindelse med konkursen. Men du kan ikke forvente pengene tilbake.

– Send inn krav

Ettersom Campadre er et svensk selskap er ikke reglene for konkurs nødvendigvis de samme som i Norge. I henhold til selskapet vil du ikke få refundert beløp for varer som ikke blir levert, men du kan altså kontakte bobestyrer for å be om kompensasjon.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier til DinSide at det første du bør gjøre er å sende en e-post til konkursboet.

– Det enkleste rådet jeg kan gi er å sende inn krav til bobestyrer, forteller han.

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet Vis mer

– Når et selskap går konkurs, selges alle verdier unna for å dekke inn det som er av gjeld som bedriften har pådratt seg. De verdiene som firmaet har vil gå til å dekke gjeld, lønninger, husleie og lignende. På den prioriteringslista ligger ikke vanlige forbrukere høyt oppe, sier Iversen.

– Ettersom dette er et svensk selskap, har nok de norske kundene betalt med bank- eller kredittkort. Kunder bør dermed ta kontakt med kortutsteder etter at de har kommunisert med konkursboet, forteller Iversen.

I tilfellet er det slik at en viss andel av totalbeløpet blir refundert av selskapet, og da kan du rette krav til kortutsteder for det resterende beløpet.

Selv om du bare får noe av kravet refundert av konkursboet, så kan du rette krav til kortutsteder for det resterende beløpet. Hvis du for eksempel får refundert fem prosent av varens sum, kan du be om at kortutsteder refunderer de siste 95 prosentene.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer