Prisene stiger, kampen om kundene er hardere, og såkalte verdibutikker, tidligere kalt «dollarstores», er vekstvinnere, var konklusjonen da analysebyrået NielsenIQ la fram dagligvarerapporten for 2022 i går.
Vår pristest viser også at disse butikkene, med sin blanding av nips, oppbevaring, interiør, hårstæsj, hudpleie, vaskemidler og godteri, på mange måter er prisvinnere: Du kan spare opptil 50 prosent på utvalgte handlevarer, viser vår prissjekk.
Men det motsatte kan også fort skje, om du ikke passer på: Ikke alt er så billig som det kan se ut ved første øyekast.
Sjekk størrelsen!
Aldri har vårt mantra om å sjekke liter eller kiloprisen vært viktigere. For et overraskende stort flertall av produktene har ikke sammenlignbare størrelser. Er det for eksempel kurant å sammenligne en femlitersdunk Zalo med en halvlitersflaske? For en storhusholdning, kanskje, men for resten av oss er det kanskje verdt å betale 8 kroner mer - per liter - for en halvlitersflaske i dagligvarebutikken enn for en dunk på Europris.

Hos Europris fant vi også noen kuriøse størrelser på potetgullposene, for eksempel er Maaruds paprikapotetgull 250 gram, i stedet for 260 gram som vi fant i dagligvarebutikken. Sørlandschips kom i enda mindre poser, 160 gram, mens de samme posene er 195 eller 200 gram i lavprisbutikkene.
Prisen, derimot følger ikke størrelsen. Maarud er billigst i matbutikkene, mens Sørlandchips sparer du ti kroner per kilo på å kjøpe på Europris.
Stor er ikke alltid billig
Med fare for å banke det inn med en sølvskje: Stor er ikke alltid billig, selv om det er lett å se seg blind på store forpakninger. Eller omvendt: Anta at små forpakninger koster mer.
En liten 342 g Heinz ketsjup koster 29,24 kroner per kilo på Normal, mens på Oda koster en kilo ketsjup 41,40 kroner.
Sjekk merkenavn - og modell
Det er lett å tenke at du omgir deg med kjente merker og varer når du handler i disse butikkene. Du gjør klokt i å se etter én gang til.
For selv om produktene har et annet navn, er likheten med kjente merkevarer ofte mer enn slående, og det er fort gjort å ta feil i forbifarten.

Det holder heller ikke at merkenavnet er likt. Oppvaskmaskintablettene fra Yes på Europris ser kanskje dyrere ut enn du er vant til, men de vi fant her er av type platinum, og ikke original som vi fant i dagligvarebutikken. Det er altså ikke sammenlingbare produkter.

Tar av på TikTok
Billigvare eller original?
Vi nordmenn er merkevaretro folk, og i flere av butikkene kan det være lett å løpe forbi merker vi ikke kjenner til, men det er ikke sikkert det er så smart.
Flere av varene vi så i butikk er så like merker vi kjenner til at det er lett å avfeie dem som billige kopier. Men stemmer det egentlig?

En tur på Dollarstore på Grønland kan kanskje se ut som en fakekopibonanza ved første øyekast, men for oss som har bodd i Storbritannia dro vi kjensel på kjente og kjære merkenavn derfra som Febreeze, Lenor, Surf, Oxy, Ariel, Dr. Magic - og ikke minst TikTok-favoritten The Pink Stuff. Med unntak av sistnevnte har flere av disse vært på markedet minst like lenge som varene vi er vant til å omgi oss med.
Enda morsommere blir det i godteriavdelingen, her er det mye å ta av. Dollarstore har snacks fra Cheetos og Lays, Europris byr på Quality Street, og på Normal fant vi Twix, Milkyway og Malteres - i smørbar påleggsform.