Ikke gjør som megleren din sier

Det er da pengene renner inn.

Publisert
Sist oppdatert

Det svenske tidsskriftet Dagens industri har i en periode på 10 år (1998-2008) gjort det motsatte av bankanalytikerne har sagt. Nå konkluderer tidsskriftet med at det har vært lønnsomt.

Tidsskriftet bestemte seg for å kjøpe ikke-anbefalte aksjer, og sette seg på gjerdet med dem i ett år når analytikerne oppfordret til å selge nettopp den aksjen. Konklusjonen etter undersøkelsen var at 151 av 275 kjøp, tilsvarende 55 prosent, gikk høyere enn tilhørende indeks. De upopulære aksjene slo indeksene i snitt med 11 prosentpoeng.

Dagens industri mener at grunnen til at motstrømsaksjekjøpene går godt rett og slett kommer av at analytikerne er for trege til å trender, for dårlige og for pessimistiske.

16 ganger rikere med fond

Glemte aksjer

Per Östberg fra Norges Handelshøyskole og Andriy Bodnaruk fra University of Maastricht har i en artikkel antatt i Journal of Financial Economics undersøkt hvorvidt såkalte glemte aksjer gir større merverdi enn antatt. Dette ifølge Forskning.no.

Nå kommer minimeglerne

Forskerne har testet om det finnes enkelte aksjer som er "glemte" og genererer meravkastning fordi ikke alle har informasjon om dem. Til grunn ligger et foredrag nobelprisvinner i økonomi Robert Mertons ga om om temaet; han påpekte da at ufullstending informasjon blant investorer gjør at det oppstår et negativt forhold mellom antall aksjonærer og avkastningen. Altså: Jo færre personer som eier aksjebeholdning i et selskap, dess større er avkastningen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer