Ikke glem lunsjen

For å holde blodsukkeret, energi- og konsentrasjonsnivået oppe er det viktig å ikke droppe lunsjen. Ikke minst for å unngå å gå opp i vekt.

Publisert
Sist oppdatert

Klokken tikker mot 14. Du har ennå ikke spist lunsj. Frokosten har for lengst passert fordøyelsessystemet. Egentlig kjenner du deg ganske sulten, men haugen på bordet har blitt høyere og høyere og innboksen er i ferd med å eksplodere. Du bestemmer deg for å droppe lunsjen...

...En kjent hverdag for mange. Men det betyr ikke at dette er et fornuftig valg. Snarere tvert i mot.

Spiser du ikke med jevne mellomrom, rundt hver 3-4 time, vil du få et uregelmessig blodsukker, dårligere konsentrasjonsevner og mindre energi. Og dette lar seg vel ikke kombinere med en stresset og arbeidskrevende hverdag?

Husk at det er ingen andre som kan minne deg på å fylle opp tomme matlagre. Dette er ditt eget ansvar - noe du bør prioritere. Du har krav på å ta deg en spisepause, og du skal ikke lide av dårlig samvittighet av den grunn!

- Spis minst to ganger dersom du har en 8 timers arbeidsdag. Har du ikke spist før du dro hjemmefra, bør du legge til enda et måltid, heter det på drlindbergs.no

Riktig mat til lunsjTo skiver nybakt brød, en med makrell i tomat og en med mager gulost - pakket inn i hvitt matpakkepapir med en strikk rundt, og en pære ved siden av - en sannhet for de færreste av oss.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer