Det har vært mye fokus på matvarepriser den siste tiden, ikke minst i forbindelse med den varslede prisøkningen i dagligvarebutikkene i begynnelsen av februar.
Selv om mange av butikkene valgte å sette ned prisene igjen, er det fortsatt lurt å følge nøye med når du handler.
En gjenganger er å sjekke om refill-alternativet faktisk er billigere originalen, noe som ikke alltid viser seg å være tilfelle.
Så kan det også være penger å spare på å velge butikkenes eget merke fremfor en etablert produsent.

Raser mot priskampanje: - Grovt
Minst krydderglass var dyrest
Tradisjonelt er det jo slik at det lønner seg så kjøpe den store forpakningen av noe, enten det er vaskemiddel, melk eller krydder. Eller?
Nettavisen har en sak på det de omtaler som «ulogiske priser» knyttet til nettopp krydder hos butikkjeden Extra, og viser til flere eksempler hvor man betalte mer for et lite glass enn for et stort. Det gjaldt blant annet paprikapulver, sitronpepper og grovmalt pepper.
I Nettavisens prissjekk kosta for eksempel et lite glass med paprikapulver fra Santa Maria 39,50, mens det store kosta 38,40.
Avisen snakket med flere som reagerte på dette.
Dette svarer Extra
Etter at Nettavisen tok kontakt med Extra, valgte riktignok butikkjeden å endre prisene, og skylder på at de er inne i en periode med mange justeringer som følge av prisøkning fra leverandørene 1. februar.
- Det gjør at man kan finne øyeblikksbilder som dette hvor det ikke er helt «logisk» differanse på prisen mellom to like produkter, men ulik størrelse. I dette tilfellet fra Nettavisen fikk kundene mer krydder for pengene ved å velge det store glasset. Eksempelet i Nettavisen ble rettet opp før helgen, slik at det lille glasset koster litt mindre, men fortsatt lønner det seg å kjøpe stor forpakning, sier kommunikasjonssjef i Extra, Harald Kristiansen, til DinSide.