Ikke mer tøy og bøy

Strekking og tøying av musklene etter trening er bare tull. Det mener stadig flere treningseksperter og toppidrettsutøvere.

Publisert
Sist oppdatert

En skikkelig treningsøkt vil etterlate deg med såre og ømme muskler. Og derfor har vi lang tradisjon med å bøye og strekke skikkelig ut etter treningen.

Men nå mener mange eksperter at dette er bare tull. Musklene blir ikke bedre av strekkingen og i verste fall kan strekkingen føre til skader på musklaturen.

Vinner uten tøyingFriidrettsutøveren Marius Bakken er blant flere norske toppidrettsutøvere som har kuttet ut tøyingen etter konkurranser og trening. Han viser til at kenyanerne i årevis har vært verdens beste løpere - uten å kaste bort tid på å tøye ut musklene.

Og Bakken får støtte fra fotballlandslagets lege Tor Einar Andersen.

- Det er en myte at tøyning er bra, akkurat som det er en myte at is er det man først og fremst skal legge på ved en akuttskade. Når muskulaturen har blitt brukt, er den sliten. Da kan man skade den ytterligere ved å tøye. Tøyning tar uansett ikke bort stivheten og sårheten i muskulaturen, forteller Andersen til Aftenposten.

Bedre med styrketreningDersom målet er å redusere skader anbefaler Andersen i stedet å fokusere på styrketrening. Undersøkelser fra blant annet Island og Danmark bekrefter også at fokus på styrketrening er bedre enn tøying dersom man vil ta vare på musklaturen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer