- Ikke mye igjen

- Det er tydelig at vi er opptatt av å holde varmen om dagen.

PÅGANG: Etterspørselen etter vinterprodukter har økt den siste tida. Foto: Heiko Junge/NTB
PÅGANG: Etterspørselen etter vinterprodukter har økt den siste tida. Foto: Heiko Junge/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De siste dagene har vært preget av snøkaos på Sør- og Østlandet. Og om du trodde det var over så må du tro igjen. Nå kommer nemlig den bitende kulda.

Derfor er Felleskjøpet, Biltema og Coop forberedt på at folk trenger flere ting før kulda gjør sitt inntog.

- Hittil denne uka har vi over tredoblet salget på elektriske varmeovner mot fjoråret. Vi har godt med varer og flere leverandører som kan levere mer, forteller kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop til DinSide.

- Opptatt av å holde varmen

Butikkene forteller at de ser at interessen for varmeprodukter har økt de siste dagene.

- Vi hadde allerede i oktober 65 prosent omsetningsvekst i volum på varmeovner, og i november en dobling mot i fjor. For desember landet vi ganske likt som 2022, men hadde i siste halvdel noe utfordringer med varetilgangen. Vi har i dag ganske grei beholdning i de fleste varehus, men har ikke mye igjen å etterfylle med dersom de lokale beholdningene selger ut, forklarer Laila Solberg, pressekontakt i Biltema.

Men det er ikke bare varmeovner forbrukerne kjøper inn.

- Det er tydelig at vi er opptatt av å holde varmen om dagen. I løpet av den siste måneden har vi sett en økning på 20 prosent i salget av vår egen ullkolleksjon, sier seniorkommunikasjonsrådgiver Sigbjørn Vedeld i Felleskjøpet.

- Vi forventer et lite oppsving i salget av ulltøyprodukter de nærmeste dagene i forbindelse med den meldte sibirkulda. På ved har vi en salgsøkning på over 70 prosent så langt i år, forteller Thorsen i Coop.

- Etterspørselen øker

Tidligere denne uka skrev DinSide om at salget av snøryddingsutstyr økte.

- Nå som vi opplever skikkelig vinter merker vi veldig godt at etterspørselen øker, uttalte Biltema.

- Vi har en stabil høy etterspørsel av snøfresere og annet snøryddingsutstyr, og naturlig er det mest trykk i områdene som har fått mye snø de siste dagene, sa Sigbjørn Vedeld i Felleskjøpet.

Tirsdag skrev Glåmdalen at Biltema Kongsvinger var helt tomme for startboostere (batteribooster), mens Sandefjords Blad meldte at Jernia i Sandefjord sentrum nesten var tomme for måkeredskaper.

- Folk ringer i hytt og vær for å spørre om vi har flere spader igjen, så nå har jeg holdt av til en hel del, fortalte butikksjef Jørgen Kval til avisa.