Verdien på gammel kunst

– Ikke selg dem på Finn

Bruk folk som har peiling til å taksere maleriene på bestefars vegg.

GULL ELLER SØPPEL? Mange gamle malerier har bare verdi for den som eier det. Men noen kan oppnå høy pris på markedet. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet
GULL ELLER SØPPEL? Mange gamle malerier har bare verdi for den som eier det. Men noen kan oppnå høy pris på markedet. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange som arver en eldre slektning sitter igjen med et stort antall malerier og kunstgjenstander.

Før du kontakter loppemarkedet eller kjører maleriene på dynga, lønner det seg å finne ut hva kunsten er verd. Kanskje sitter du på en gullgruve.

Koster 300 kroner

– Det går an å ta bilder selv og sende inn til oss. For 300 kroner får du et raskt nettsvar som vil fortelle om det er noen grunn til å gå videre til en profesjonell selger eller ikke, sier Pål Sagen, formann i Norges kunst- og antikvitetshandleres forening.

Etter at du har fått konstatert om du i det hele tatt kan få noe for maleriet eller kunstgjenstanden, er neste steg å kontakte en fagperson.

– En som er sterk i faget kan skille klinten fra hveten. Hvem som helst kan kalle seg ekspert, men det er best å gå for de kjente, etablerte navnene i bransjen.

Kunsthandlerne har ifølge Sagen etter hvert blitt flinke til å fordele takseringsarbeidet.

– Det kan lønne seg å ta flere telefoner. De som har erfaring vil raskt kunne få en følelse av hva som er verd noe og sende det videre til kolleger som har rett ekspertise i de enkelte nisjene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer