Ikke stol på garderobereklamene

Bransjen selv innrømmer at de jukser med prisene, og Forbrukerombudet advarer.

MYE TULL: Garderobebransjen har hatt et prisjag de siste årene som har ført til mange rabatter. Så mange, at de umulig kan stemme, ifølge Forbrukerombudet og bransjen selv.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
MYE TULL: Garderobebransjen har hatt et prisjag de siste årene som har ført til mange rabatter. Så mange, at de umulig kan stemme, ifølge Forbrukerombudet og bransjen selv. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har sagt det før, men vi må si det igjen: Rabatt betyr å selge noe billigere enn tidligere.

Har varen alltid hatt 30 prosent rabatt, har varen aldri hatt 30 prosent rabatt. Vi skrev nylig om dette problemet i byggevarebransjen.

Les også: - Vi prøver ikke å lure noen!

En bransje som skal være langt verre, er garderobebransjen.

- De har hatt problematisk markedsføring i flere år, forteller fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet til DinSide.

Løgn og bedrag

Ifølge Gjedrem er det største problemet markedsføring av rabatter som ikke er reelle.

- De har store prisavslag hele tiden. Men man kan ikke ha prisavslag hele tiden. Da har man ikke noe å slå av fra, sier han.

Prisene som blir markedsført som rabatterte sammenliknes med veiledende priser som aldri har vært tatt i bruk. Andre ganger oppgis det ikke noen pris å sammenlikne med i det hele tatt. Dermed kan tilbudsreklamene være løgn og bedrag, og i strid med markedsføringsloven.

- Folk får inntrykk av at de gjør et kupp, men den dokumentasjonen vi sitter på tyder på at dette ofte ikke er riktig. Det er ikke avslag i prisen slik det påstås, understreker Gjedrem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer