Det er ikke uvanlig at det oppstår nye svindelforsøk. Ofte er det kjente merkenavn som misbrukes i svindelforsøk, denne gangen var det Vipps. Nylig tikket det inn en falsk e-post hos en kollega fra det som så ut som Vipps med følgende beskjed:
«Din Vipps-konto vil bli suspendert av sikkerhetsgrunner, for å fortsette tjenesten vår logger du på kontoen din og følger trinnene.» Etterfulgt med en lenke for å «logge inn».
- Vipps vil aldri kontakte deg på e-post å be om å dele sensitiv informasjon, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps til DinSide.
- En svindler gjør seg ofte flid med å få e-posten til å se troverdige ut, men dersom du studerer avsenderadressen så kan du ofte avdekke at de faktisk ikke kommer fra Vipps. Det gjelder også med denne e-posten, forklarer Lunde.


Feil fra banken: - Ikke svindel!
Ikke klikk!
En vanlig svindelmetode er å få folk til å trykke seg inn på lenker som ikke er trygge. I tillegg til at nettkriminelle spiller på frykt og stress, slik som i denne e-posten.
- Dersom du mottar e-poster som denne så ta deg tid til å sjekke avsenderen, og ikke klikk på lenker hvis du ikke er helt sikker på at dette er reelt, og ikke del personinformasjon, råder kommunikasjonssjefen i Vipps.
Hun forklarer også at dersom det er brudd på vilkårene for bruk av Vipps vil de ta direkte kontakt med den aktuelle personen det gjelder for avklaringer. Dette skjer ikke på e-post.

Ikke nok
Vær på vakt
Slike e-poster utgir seg ofte for kjente og kjære merkevarer som veldig, veldig mange har et forhold til. Eksempler på det er DNB, Posten, Ikea, Telenor og Coop og mange, mange flere.
- Dessverre misbrukes også Vipps i flere anledninger til å forsøke å svindle nordmenn ved å få oss til å enten klikke på lenker som ikke er trygge eller få deg og meg til å gi bort informasjon som kan brukes til ID-tyveri og vinningskriminalitet, sier Lunde.
- I disse førjulstider er det for øvrig høytid også for svindlere og folk må derfor være litt ekstra på vakt, oppfordrer hun.