Ifølge klagestatistikken til Forbrukertilsynet, topper strøm klagelista fra forbrukerne. Uklar informasjon om pris, samt kompliserte og uoversiktlige vilkår er noen av tingene som folk klager på, når det gjelder strømselskapene.
Derfor er dette et av fokusområdene for Forbrukertilsynet i i 2019: De har tidligere uttalt at de vil gripe inn mot strømleverandører som bryter markedsføringsloven, og påse at leverandører ikke villeder forbrukerne inn i ugunstige og urimelige strømavtaler.
Og nå går de ut med et forbudsvedtak mot Hafslund Strøm:
30.000 i tvangsmulkt per telefonsamtale
Forbrukertilsynet uttaler at de over lengre tid har mottatt klager fra personer som har blitt tilbudt bedriftsabonnement på strøm fra Hafslund.
Tilbudet har blitt formidlet via telefon til tross for at de aktuelle personene har reservert seg mot denne typen henvendelser.
Forbrukerne blir kontaktet på bakgrunn av at de står oppført som kontaktpersoner for foretak, men ifølge Forbrukertilsynet blir de tilbudt strøm til privat bruk og ikke til foretaket.
Forbrukertilsynet uttaler til Dinside at henvendelsene ikke kun er gjort til «jobb-telefonnummer»:
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger