Høye boliglånsrenter, dårligere arbeidsmarked og høy prisvekst gjør at mange merker det på lommeboka. For noen kan det være fristende, eller i verste fall nødvendig, å be om en betalingsutsettelse på noen av regningene som ligger til forfall. I de fleste tilfeller er det fullt mulig, men vær oppmerksom på at det ikke er noe som heter en gratis lunsj.
Les også: Utsettelsen som svir
Ikke gratis fra Telenor
Telenor er et av flere selskaper som nå enkelt tilbyr kundene sine betalingsutsettelse dersom de skulle trenge det. Telenor reklamerer med kr 0 i gebyr for denne tjenesten, men vet du at det koster deg 12,75 % i renter fra første dag til og med den dagen du betaler regningen? Du betaler dermed ikke 0,- for betalingsutsettelsen.
- Vi bruker forsinkelsesrenten som er fastsatt av Finansdepartementet, som fra 1. juli var 12,75 prosent. Vi deler også opp regninger dersom kunden trenger det, sier Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor.no
Også konkurrenten NetCom tilbyr betalingsutsettelser dersom kunden ønsker det.
- Det er fint om kunden tar kontakt med oss i stedet for at regninger går til purring eller inkasso. Vi er fleksible hvis folk ønsker hjelp til nedbetalingsordninger og utsettelser, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i NetCom.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger