Strømpris

Inkassobyrå oppretter «strømtelefon»

- Vi vil forebygge ei inkassokrise, sier Kredinor-sjefen.

HJELPELINJE: Kredinors strømtelefon skal være en hjelpetjeneste til de som sliter økonomisk på grunn av høye strømpriser. Foto: NTB
HJELPELINJE: Kredinors strømtelefon skal være en hjelpetjeneste til de som sliter økonomisk på grunn av høye strømpriser. Foto: NTB Vis mer
Publisert

- Dersom de høye strømprisene vedvarer, forventes det at antallet inkassosaker knyttet til ubetalte strømregninger vil øke betydelig, sier Ole Marius Thorstensen, fungerende administrerende direktør i Kredinor, til DinSide.

Norges største inkassoselskap oppretter derfor en egen «strømtelefon» fra 22. desember klokka 8:00.

- Dette er et tiltak for å forebygge ei inkassokrise for norske strømkunder i vinter, sier Thorstensen.

Setter inn spesialteam

Kredinor setter altså inn et eget spesialistteam som strømkundene kan kontakte for å få konkret hjelp, slik at de kan få kontroll med økonomien sin og utestående strømkrav de måtte ha.

Strømtelefonen vil være ei direktelinje for strømkunder som sliter økonomisk, og kan nås på nummeret 21 60 92 80. Åpningstidene for hjelpelinja er mandag til fredag fra klokka 8:00 til 21:00, samt lørdager fra 10:00 til 15:00.

- Vi skal gi praktisk hjelp til folk med høye strømregninger kombinert med en utfordrende økonomi via strømtelefonen. Men vi må huske at strømregninga bare er en del av alt det flere sliter med å betale. Telefon, bredbånd, forsikring, husleie, transport, renter og avdrag, mat og drikke og annet som hører til i en husholdning, kommer i tillegg, sier Thorstensen.

STRØMSMART: Superenkle grep kutter strømforbruket. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

- Ikke send til inkasso ennå

Geir Grindland, daglig leder i Inkassopartner, er usikker på om strømtelefonen treffer der «skoen trykker»:

- De aller fleste tar kontakt med strømselskapet før de går til inkassobyrået, for å unngå ekstra salær. Det er lite å gjøre når saken havner hos inkasso der, og jeg tviler på at det er så mange henvendelser når saken har kommet til dit, sier Grindland til DinSide.

- Jeg mener at det beste tiltaket er om strømselskapene ikke sender ubetalte regninger til inkasso før til våren, fortsetter Grindland.

- Kontakt oss først

Strømselskapet Fjordkraft framholder at det aller viktigste er at kunder som får problemer med å betale strømregninga tar kontakt med dem før regninga forfaller.

- Da kan vi ordne en nedbetalingsplan, uten at saken går til inkasso, sier kommunikasjonsrådgiver Jon Eikeland til DinSide.

- Det er ikke gitt at det beste for kundene er å ikke følge opp manglende betalinger - det blir fort å skyve problemet foran seg. Både vi og vår samarbeidspartner Intrum (inkassoselskap journ.anm.), strekker oss langt for å finne gode løsninger for kunder som viser betalingsvilje, men som i en periode har redusert betalingsevne, sier han videre.

Kredinor vil gi råd til alle som henvender seg til dem, men understreker at de må ha sakene over i sitt system før de kan inngå noen avtale.

- Dersom kunden kun har fått én ordinær strømregning som ikke har hatt forfall ennå, vil vi anbefale kunden å ta kontakt med strømselskapet først, sier Thorstensen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer