En undersøkelse viser at mange av Skatteetatens ansatte somlet mer før den siste omorganiseringen. Etter omorganiseringen har det fortsatt, innrømmer skattedirektøren.
En undersøkelse Frischsenteret ved Universitetet i Oslo har utført, viser at produktiviteten i Skatteetaten sank for over en tredjedel av de ansatte etter omorganiseringen for syv år siden. Ifølge Finansavisen viser studien også at produktiviteten på det verste har vært enda hardere rammet etter omleggingen for syv år siden.
Studien skal brukes som grunnlagt til å evaluere 2008-reformen i Skatteetaten. Og foreløpig kunne resultatene fra denne reformen vært langt bedre.
- Som en konsekvens av en omfattende omorganisering som ble iverksatt i januar 2008 har resultatene når det blant annet gjelder saksbehandlingstider vært dårligere enn tidligere år, sier skattedirektør Svein R. Kristensen til Finansavisen i en kommentar til 2008-resultatene.
Venter altfor lenge
Skattebetalerforeningen bekrefter at Skatteetaten har hatt svært lange køer i løpet av det siste halvannet året.
- Det tar to til to og et halvt år før en klage er ferdigbehandlet, sier Jon H. Stordrange, administrerende direktør i Skattebetalerforeningen til Finansavisen. Han poengterer samtidig at dette kan føre folk i alvorlige vanskeligheter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger