Ja til ribbefettet!

Like sikkert som at julemarsipanen nok en gang er til salgs i butikkene, så er de her igjen: Fristende og bugnende som godterier. Disse smekre, deilige og usannsynlig flotte skapningene som får taxi-sjåførene til å kjøre i grøfta og småbarnsfedrene til å glemme minstemann på vei hjem fra jobb. Hvem snakker vi om?

Ja til ribbefettet!
Publisert
Sist oppdatert

Undertøyspikene fra H&M, selvfølgelig. Det er snart jul og den smarte, svenske klesgiganten kliner til igjen med årets siste reklamestunt som preger hele Norge. 49 kroner for en silkesarong! 99 for en push-up-bh!

Det begynte med supermodellen Cindy Crawford, så ble avdøde Anna Nicole Smith den store heltinnen. De siste årene har franske skuespillere prydet mursteinsbygninger over det ganske land. Men èn ting er sikkert. Pikene skaper både glede, vrede, misunnelse og begjær.

Og jammen sant har de ikke ertet på seg både kvinnegruppen Ottar, feministen Gudrun Schyman, likestillingsforkjempere og en haug andre forståsegpåere som mener de skaper slankehysteri i vårt lille, kalde land.

Men nå er det snart jul og hvem driter ikke i slankekurene da. Nå skal vi tylle i oss akevitt, øl, ribbe, graut, pinnekjøtt og julekaker.

– De færreste venter til julaften med å spise julemat. I desember er bare fire prosent opptatt av å spise sunt, mens halvparten av oss er det ellers i året. Vi lar ikke de magre kostholdstrendene stå i veien for et godt, gammeldags julegilde, sier forsker Annechen Bugge i SIFO.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer