Klage på feil moms ved netthandel fra utlandet

Jeg klagde til meg 150 kroner, og du burde gjøre det samme

KOMMENTAR: Små beløp kan ha stor verdi. Slik får du tilbake pengene når fraktselskapene feilberegner moms.

HURRA: Jeg fikk tilbake det jeg hadde betalt for mye i moms. 150 kroner er ikke mye, men poenget er viktig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
HURRA: Jeg fikk tilbake det jeg hadde betalt for mye i moms. 150 kroner er ikke mye, men poenget er viktig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert

«Vi tvinges på momsbingo» skrev jeg for en måned tilbake.

Jeg hadde kjøpt en klokke fra Australia, og fikk nok en gang bekreftet at det å handle fra utenlandske nettbutikker er ren gambling.

Fedex anerkjente nemlig ikke fri frakt, la til en fraktpris basert på hvem-vet-hva og ga meg en uriktig momsregning som var mye høyere enn forventa.

Tolletaten tok gjerne i mot klagen min, men å få tilbake pengene kunne ta mellom 10 til 12 uker, fikk jeg beskjed om.

Men «allerede» en måned etter fikk jeg svaret: Pengene jeg egentlig ikke skulle betalt er på vei til konto.

Slik får du til det samme – og derfor skal du gidde.

Så enkelt er det å klage

Fraktselskapet ditt betaler momsen på vegne av deg til Tolletaten, før de ber om pengene fra deg. Derfor mener tollvesenet at du må du klage til dem, ikke fraktselskapet.

Her er hvordan jeg gjorde det, etter instrukser fra Tolletatens glimrende servicesenter:

Skriv en e-post til post alfakrøll toll.no, med «Endring av tolldeklarasjon» etterfulgt av din tollregion i emnefeltet.Forklar så kort og konsist som mulig hva som er feil. For eksempel at fraktselskapet krevde så og så mye i moms, og hva du mener er den riktige utregningen.Vis hva differansen mellom disse beløpene blir, vær klar på hvilket beløp du krever tilbakebetalt og til hvilket kontonummer du ønsker pengene.Legg ved nødvendig dokumentasjon. Selv la jeg med kvittering for kjøpet, kontoutskrift for å dokumentere betalingen, regningen fra Fedex som sa hvor mye jeg måtte betale i moms og kontoutskrift for at jeg hadde betalt dette.

Når du sender e-posten får du et automatisk svar om dette kan ta tid. Så er det bare å vente.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer