Nylig skrev Dinside om hvordan du forhandler opp lønna di, og i den forbindelse nevnte vi også at det er mye mer enn lønn du bør være opptatt av når du skal legge fram kravene dine overfor arbeidsgiver.
Gode forsikringsordninger er nemlig andre ytelser fra jobben som kan komme godt med.
Forsikringen alle ansatte har
Yrkesskadeforsikring er lovbestemt i Norge, og alle arbeidsgivere plikter å ha denne forsikringen for sine ansatte. I offentlig og kommunal sektor er utvidede forsikringsprogram avtalt, mens i privat sektor er det full avtalefrihet, med mindre noe er tariffestet.
– Det er ikke uvanlig i små bedrifter, og noen bransjer, at lovbestemt yrkesskadeforsikring er den eneste forsikringen arbeidstakere har fra arbeidsgiveren sin, sier visepresident Kjetil Lein i NITO til Dinside.
«De fire store»
Utover lovbestemt yrkesskadeforsikring, er det ganske vanlig å utvide med ulykkesforsikring, som dekker fritida til den ansatte også, ifølge Lein.
Forsikring for «annen sykdom» dekker arbeidsuførhet som følge av andre sykdommer enn yrkessykdommer, og er en kostbar forsikring for bedriften. Også denne forsikringen er oftere inkludert i større bedrifter, sammenlignet med små bedrifter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger