Julehandel 2018

Julehandelen økte med tre prosent

Black friday-rekord bidro til noe av økningen.

NESTEN SAMME SOM I FJOR: Det var ikke mye som skilte fjorårets julehandel fra i forfjor, viser tall fra Virke. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.
NESTEN SAMME SOM I FJOR: Det var ikke mye som skilte fjorårets julehandel fra i forfjor, viser tall fra Virke. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert

Nordmenn handlet for tre prosent mer før jul i fjor enn i 2017.

Black friday, som i fjor var 23. november, regnes nå som starten av julehandelen.

– 2018 hadde tidenes beste black friday, noe som ga en skikkelig kickstart på julehandelen, sier Bror Stende, direktør for Virke faghandel.

Handelen i desember endte derimot så vidt over fjorårets.

Svakere på sentrene

Tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks, basert på tall fra 190 kjøpesentre landet rundt, viser at mange handlet mye like før jul.

Samtidig med at omsetningen i kjøpesentrene har noe svakere vekst i desember enn antatt, melder Posten om «all-time high» for pakker i Post i butikk.

– Tallene fra Posten tyder på at stadig flere handler julegavene på nett, sier Stende.

Priskrig senket matprisene

- Butikkenes kamp om kundenes julehandel, dro matprisene ned med 2,3 prosent fra november til desember 2018, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare, i en pressemelding.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer