Juling som fortjent?

Nordmenn flest liker å irritere seg. Spesielt våre banker og forsikringsselskaper får gjennomgå. Er situasjonen virkelig så svart som det kan høres ut som?

Publisert

Spørsmålet er ikke lett å svare på. Daglige oppslag i media kan allikevel lett gi inntrykk av at de aller fleste banker, og forsikringsselskaper har sine svin på skogen.

I den siste tida har for eksempel Aftenposten fortalt at forsikringstagere ofte taper store rentebeløp fordi forsikringsselskapene ikke er nøye nok med å utbetale forsinkelsesrenter på forsikringssummen. I tillegg har Storebrand reagert kraftig på at ansatte i visse Sparebank-1 filialer har brukt illojale salgsmetoder for å kapre Storebrands kunder.

Resultatet er altså nok en uke med negative overskrifter for forsikringsbransjen.

For deg og meg er det irriterende å ikke forstå hva de ulike produktene inneholder, og alt for vanskelig å sammenligne produktene på pris. Resultatet er at vi lett inntar en kritisk holdning når forsikring og banktjenester bringes på banen. Hvorfor må det være slik?

Svaret er selvfølgelig at det ikke bør være slik, og heldigvis gir i hvert fall forsikringsbransjen inntrykk av å gjøre noe med problemet. Les mer om deres forbrukerpolitiske handlingsplanen her. Forhåpentligvis vil vi få se resultatene av handlingsplanen framover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer