Julebord- og restaurantfesten handler ikke bare om mat.
I tillegg til kulinarisk nytelse betaler du også for servicen og atmosfæren.
Derfor har du muligheten til å klage også på dette.
Sedvane
Nytter det ikke å klage til betjeningen eller restaurantledelsen, kan du kontakte Forbrukerrådet i området der du bor.
- Kjøpsloven gjelder ved restaurantbesøk, som ved alle andre kjøp, sier juridisk rådgiver Jon Andreas Lange ved Forbrukerrådets sekretariat.
- Når vi likevel mottar få klager på restaurantbesøk, tror jeg det skyldes at folk tenker på restaurantbesøk som noe annet enn andre kjøp de gjør, fortsetter han.
Maten er spist
Det som gjør sakene spesielle, er først og fremst at bevisene gjerne er borte. Maten er spist og situasjonen er historie. I tillegg er det subjektivt hva som er vond mat og dårlig service.
Du bør likevel ikke la deg overkjøre av restaurantansatte i julebordstiden. Vi har sett på hvilke rettigheter du i praksis har ved restaurantbordene og julebuffetene.
Rådene er basert på Forbrukerrådets anbefalinger samt gjeldende praksis i bransjen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger