Kaffen ødelegger effekten av vitaminer

Flere matvarer kan hemme opptaket av viktige næringsstoffer.

Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern. Foto: colourbox.com
Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du spiser kanskje fem om dagen, og føler deg sunn og fornuftig som propper kroppen full med viktige vitaminer og mineraler, samt andre næringsstoffer.

Men visste du at enhver matvare som inneholder koffein, som kaffe, te, sjokolade og enkelte mineralvann, kan hemme opptaket av vitaminer og mineraler?

LES OGSÅ: De fleste menn mangler viktige vitaminer og mineraler

Ødelegger opptaket

Her er noen konkrete eksempler på matvarer som hemmer opptaket av vitaminer og mineraler:

  • Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern.
  • Te, kaffe og røyking hemmer opptaket av krom, og et høyt sukkerinntak (brus) øker utskillelsen av krom i urinen.
  • Ren sjokolade inneholder oksalsyre, som kan binde kalsium i tarmen og gjøre det utilgjengelig for opptak.
  • Alkohol hemmer opptak av B- vitamin.
Men heldigvis utgjør disse hemmerne vanligvis ikke noe problem så lenge kostholdet ditt er variert. Det som imidlertid kan bli et problem er overdose av vitaminer og mineraler.

Problemet er heldigvis enkelt å løse. Sjekk litt lengre ned.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.