Kan du bestemme over butikkhyllene?

Facebook gir forbrukerne mer makt. Men hvor mye?

Facebook er en ny måte for produsentene og forbrukerne å nå hverandre på. Foto: Colourbox
Facebook er en ny måte for produsentene og forbrukerne å nå hverandre på. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den siste tiden har flere produkter blitt relansert etter de har blitt tatt av markedet. Dette kan skyldes at forbrukerne og produsentene har funnet en ny måte å kommunisere på; Facebook.

I dag har over 2,2 millioner nordmenn blitt medlem på nettsamfunnet Facebook. Dette er hele 46 prosent av befolkningen, og gjør at det blir lettere både for forbrukerne og produsentene å nå ut til andre.

Grupper som; ”Få den FANTASTISKE pære-isen i salg igjen!”, og ”Vi som vil ha Malaco BUGG tyggisen tilbake i butikken! :)” er blant gruppene som har lykkes med å få relansert produktene som tidligere var trukket ut av markedet.Facebook-gruppe protesterer mot avgift

Facebook-gruppen overbeviste dem

- Urge på 1,5 liter flaske hadde ikke kommet hvis det ikke hadde vært for gruppen på Facebook, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, Stein Rømmerud til Dinside.

Rømmerud innrømmer at Coca-Cola var skeptiske til å relansere Urge på en større flaske til å begynne med, men at gruppen overbeviste dem.- De svarte da med å skape den store Urge-dagen. Den 19. mai 2008 oppfordret de alle medlemmene i gruppen til å kjøpe inn så mye Urge de hadde mulighet til. Denne dagen tredoblet salget til Urge seg, som gjorde at vi bestemte oss for å prøve, sier han.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.