Kan du snobbekodene?

Skal du nå til topps må du ha mer enn eksamenspapirene i orden. De rike og vellykkede vil ikke ha deg med i klubben sin dersom du ikke vet hvordan du skal brette servietten eller behersker kodene for fremferd og dannelse. DinSides uformelle test forteller deg hvor langt du kan nå.

Publisert
Sist oppdatert

”Han ble aldri blek ved å se en rad av ukjente glass foran sin tallerken, han frøs aldri til is ved synet av et utbredt batteri av forskjellige gafler, skeer og kniver ved sin kuvert, han hadde aldri gjort seg skyldig i å drikke av vannet i skyllebollen.”

Dette skrev Agnar Mykle i boken Lasso rundt fru Luna. Den bondske gutten Ask Burlefot møter verden og kulturen i Paris, og det er møte full av kvaler og angst. Gutten ville i dag aldri ha kommet lengre enn til kassa på Rimi, skal vi tro sosiologer og andres eksperter vi har snakket med.

Manerene avslører deg

DinSide Økonomi skrev nylig om hvilke kriterier som skal til for å gjøre suksess i næringslivet; noen av forutsetningene er bekjentskaper og evne til å forstå kulturelle kodekser.

For å lykkes må du enten være en av gutta (ja, kvinner har ikke like store muligheter.) eller skjønne hva de driver med. Ta vår uhøytidelige test og sjekk ut hvilke muligheter du har.

Kilder: Skikk og bruk av Randi Bratteli, Steinar Lones Bon appétit! og artikler i DinSides arkiver.

Les mer

Slik blir du pengesnobb- Hva skal til for å komme inn i de rikes klubb?Kledd for suksess?- Miniskjørt, drakt, jeans eller Armani-dress?Mesterkokk eller makaronispiser?- Hva vet du om gastronomi verden over?Er du en globetrotter- Klarer du å oppføre deg riktig i utlandet?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer