Energimerking

– Kan kreve nytt produkt

Power og Elkjøp straffes etter mangelfull energimerking. Forbrukerrådet sier at berørte kunder kan ta kontakt med butikken.

STRAFFES: Elektronikkjedene Elkjøp og Power er ilagt et gebyr på en halv million kroner. Foto: Lise Åserud / NTB
STRAFFES: Elektronikkjedene Elkjøp og Power er ilagt et gebyr på en halv million kroner. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert

Energimerking av produkter som hvitevarer skal gjøre det enklere for forbrukere å velge energieffektive produkter. Skalaen går fra A (grønn) til G (rød), der førstnevnte er det mest effektive valget.

Under en gjennomgang av butikkenes energimerking i perioden 2016–2019, ble det avdekket avvik hos både Elkjøp og Power, som i 2020 ble ilagt et gebyr av Olje- og energidepartementet på 500 000 kroner hver.

Elkjøp vedtok boten, mens Power klaget den inn.

SKALA: Det er nye energimerker på vei i EU, som også etter hvert vil gjelde i Norge. Video: Kristin Sørdal. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Viktig sak

I det endelige vedtaket som kom fra departementet denne uka, opprettholdes gebyret til Power på 500 000 kroner.

Overfor DinSide sier olje- og energiminister Terje Aasland at det er viktig at informasjon om produktene er riktig og tydelig slik at forbrukeren vet hva den kjøper.

– Kundene skal kunne gjøre godt gjennomtenkte kjøp og må kunne stole på at informasjonen stemmer, sier han.

Olje- og energiminister Terje Aasland ved en vaskemaskin i kjelleren på Stortinget. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Olje- og energiminister Terje Aasland ved en vaskemaskin i kjelleren på Stortinget. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Spesielt i disse dager med unormalt høye strømpriser, er mange opptatt av å gjøre mer energieffektive kjøp, som kutter strømregninga og som bidrar til at folk sparer penger, sier Aasland, og da må informasjonen i reklame og butikk stemme.

– Når kunden tror at han eller hun har investert i en ny vaskemaskin fordi de tror det er et mer energivennlig produkt enn den de har, men så viser det seg at det ikke stemmer – det er ikke bra.

Statsråden understreker at produsenter og butikker generelt må bli flinkere med god energimerking.

Stikkprøvene avdekket at det var manglende energimerking på produkter og bruddene dreier seg både om feil i reklame og feilmerking i butikk. Samlet var det 35 prosent av produktene som ble kontrollert som hadde avvik.

– Det er urovekkende høyt, og butikkene har en plikt til å gjøre noe med det. Derfor må vi være tydelige mot butikker og produsenter og det må få en konsekvens, sier statsråden.

Kan reklamere på kjøpet

Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, forteller at energimerking skal gjøre det lettere for forbrukerne å sammenlikne apparater, slik at de kan velge et mer energieffektivt og miljøvennlig produkt. Energieffektive produkter bruker mindre energi, noe som slår positivt ut på strømregninga.

– Det er ingen tvil om at uriktig energimerking er en mangel etter forbrukerkjøpsloven. En varmeovn har fem års reklamasjonsfrist fra kjøpsdato, skriver han i en e-post.

Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet Vis mer

– Hvilke rettigheter har forbrukeren her?

– Forbrukere som har fått en vare med uriktig energimerking hos Elkjøp og Power må kontakte butikken og reklamere på kjøpet. Det første man bør kreve er å få et nytt produkt som oppfyller kravene til oppgitt energimerking. Dersom Elkjøp eller Power av en eller annen grunn ikke kan levere dette, kan forbruker kreve et prisavslag. Produkter med bra energimerke koster naturligvis ofte mer enn produkter med lavere karakter.

– Denne prisforskjellen må Elkjøp og Power i så fall betale tilbake.

Iversen nevner også strømforbruket og forteller at dersom forbruker kan dokumentere at strømregninga er blitt høyere fordi Elkjøp eller Power solgte et produkt som bruker mer energi enn merkingen skulle tilsi, er dette en merutgift som i utgangspunktet kan kreves dekket.

– Det kan imidlertid være komplisert å regne ut et korrekt erstatningsbeløp her, påpeker han.

Dette sier Power og Elkjøp

Power, som klaget inn gebyret i 2020, sier at de har gått grundig gjennom vedtaket og tatt dette til følge.

– I tiden etter at Power ble gjort bevisst på avvikene i 2020, har vi innført nye rutiner for energimerking. Vi ønsker at kundene skal være opptatt av energimerking, fordi energieffektive produkter gir gevinster som kommer både bransjen, kundene og samfunnet til gode. Derfor skal kundene være trygge på at våre produkter er riktig merket, og at de får god nok informasjon til å kunne gjøre miljøbevisste valg i våre butikker, skriver PR- og kommunikasjonssjef i Power, Monica Fasting, i en e-post.

På spørsmål om hva berørte kunder kan foreta seg, svarer Power:

– Dersom kunder har kjøpt et produkt med uriktig energimerking, oppfordrer vi dem til å ta kontakt med sin Power-butikk. Da skal vi selvsagt rydde opp i det.

Elkjøp forteller til DinSide at de har daglige rutiner når det gjelder energimerking.

– Her har vi også forbedret oss siden saken fra 2020. Vi er enige i Forbrukerrådet sine uttalelser og skulle kunder av oss i dag oppleve at produkter er feilmerket kan man selvsagt komme tilbake til oss, skriver Madeleine Schøyen, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, i en e-post til DinSide.

– Alle produkter som krever merking hos oss er, i tillegg til i butikk, også merket på våre nettsider slik at dette kommer tydelig fram.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer