Hjemmekontor versus hyttekontor

Kan sjefen nekte deg å jobbe fra hytta?

- Ja, men da må det foreligge saklig grunn, svarer HR-jurist.

«BIG BROTHER» PÅ HJEMMEKONTOR: Det deles mange videoklipp av folk på hjemmekontor hvor videokonferansen har tatt en uheldig vending. Her er noen tips for å unngå slike tabber. Video: Per Ervland Vis mer
Publisert

For mange av oss har hjemmekontor blitt den nye normalen, og både arbeidsgivere og -takere har sett at dette nødvendigvis ikke trenger å påvirke innsats og produktivitet negativt.

I tillegg er det gjerne en del ansatte som begynner å ta seg større friheter på hjemmekontoret, som for eksempel å droppe morgenstellet, gjøre litt husarbeid mellom slagene, ta en ekstra lang lunsj- og luftepause, eller flytte hjemmekontoret til hytta.

Men, står arbeidstaker fritt til å bestemme hvor hjemmekontoret skal være, eller kan arbeidsgiver nekte de å eksempelvis jobbe fra hytta?

Må ha saklig grunn for å nekte hyttekontor

Selv om arbeidsgiver nå kan pålegge hjemmekontor er det en viss usikkerhet knyttet til hvor langt styringsretten går med hensyn til å bestemme hvor dette hjemmekontoret skal være, ifølge juridiske HR- og ledelsesrådgiver Hans Gjermund Gauslaa i Simployer.

- Det er imidlertid et grunnleggende prinsipp at arbeidsgiver må ha en saklig grunn for å utøve sin styringsrett, for eksempel hvis arbeidsgiver skal nekte ansatte å jobbe fra hytta, sier Gauslaa i en pressemelding.

Juristen minner også om at arbeidsstedet i utgangspunktet er avtalt gjennom arbeidsavtalen. Under normale omstendigheter har ansatte både rett og plikt til å jobbe fra dette arbeidsstedet, og det er ikke innenfor arbeidsgivers styringsrett å endre dette ensidig.

Det betyr at arbeidsgiver i utgangspunktet ikke kan pålegge ansatte hjemmekontor - noe det altså er unntak for nå med bakgrunn i smittesituasjonen og myndighetenes anbefalinger.

Grunner til å nekte hyttekontor

Arbeidsgiver har ansvar for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, også på hjemmekontoret, og i dette kan det være grunnlag for å nekte hyttekontor, ifølge Gauslaa:

  • Dersom arbeidsgiver, for eksempel, har kjøpt inn eller lånt bort kontorutstyr til den ansatte, og kanskje også dekker et godt bredbåndsabonnement, må det tas med i vurderingen av om det er greit at den ansatte tar med seg jobben til et annet sted, i dette tilfellet hytta. Har arbeidsgiver grunn til å tro at arbeidsforholdene på hytta er vesentlig dårligere enn hjemme, og at utstyret ikke kan tas med dit, kan det være en saklig grunn til å nekte den ansatte hyttekontor.
  • Hvor lenge den ansatte ønsker å jobbe fra hyttekontoret vil også være et moment i den vurderingen.
  • Et annet moment, er hvorvidt det kan forventes at den ansatte er like produktiv fra hytta som hjemmefra. Dersom arbeidsgiver har grunnlag for å mene at produktiviteten vil bli redusert ved å jobbe fra hytta, kan det også tillegges vekt når det skal vurderes om det er greit.
  • Avstanden til hytta kan også ha betydning, dersom den ansatte har en jobb hvor det kan bli behov for å komme fysisk på jobb på kort varsel. Men, avstanden til arbeidsplassen kan jo også være et tema i normalsituasjoner der ansatte velger å bosette seg langt fra arbeidsplassen, noe arbeidsgiver ikke har styringsrett over, så lenge den ansatte møter opp på jobb på avtalt tidspunkt.

Dette må arbeidsgiver gi ansatte på hjemmekontor

Ifølge Arbeidstilsynet kan arbeidsgiver og arbeidstaker sammen tilpasse situasjonen med hjemmekontor slik at kravene til forsvarlig arbeidsmiljø ivaretas ut fra de forholdene som foreligger hos den enkelte arbeidstaker.

- Arbeidsgiver må sørge for at de ansatte har en ergonomisk best mulig arbeidsplass, med for eksempel regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor nok og regulerbar dataskjerm. I noen tilfeller har arbeidstaker allerede noe av dette tilgjengelig hjemme, mens i andre tilfeller må det lånes fra arbeidsplassen, opplyser svartjenesten.

- Nå som vi er i en veldig spesiell situasjon er det viktig at arbeidsgiverne snakker med arbeidstakerne for å finne gode løsninger. Gå i dialog med arbeidstakerne og spør hva du kan gjøre for å hjelpe dem, oppfordrer Ingvild Johnson, fagansvarlig i HR Norge, overfor norske arbeidsgivere.

Og, hva med det psykososiale? Les mer her:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer