Kaster stein i glasshus

Utrolig, men sant: Forbrukernes offentlige vaktbikkje har sluttet å opplyse hva det koster å ringe til dem. Det var for mange som klaget på prisen.

Publisert
Sist oppdatert

Den 10. mars fikk Forbrukerrådet nytt 815-nummer, og dette er nummeret alle forbrukere må ringe uansett hvor i landet de befinner seg. Ringer du fra fasttelefon er prisen 39 øre minuttet, når man ringer fra fasttelefon, det er nesten det dobbelte av hva forbrukerne måtte betale tidligere, da de nådde forbrukerkontoret i sitt hjemfylke på vanlig takst (21 øre minuttet hos Telenor).

Problemet er at Forbrukerrådet ikke opplyser om prisen, samtidig som de selv har gått hardt ut mot private aktører som har innført dyre servicenumre uten å oppgi hva prisen er, skriver Bergens Tidende.

For lang beskjed...

Til å begynne med ble alle som ringte det nye nummeret til Forbrukerrådet gjort oppmerksom på at samtalen kostet 39 øre minuttet.

- Men talebeskjeden ble så lang. Vi registrerte at det var mange som la på før de kom gjennom til saksbehandler eller sentralbord, forteller Geir Halvorsen, seksjonssjef for dokumentsenteret i Forbrukerrådet til Bergens Tidende.

Kan det ikke tenkes at folk la på fordi de syntes tjenesten ble for dyr?

- Jo, selvfølgelig. Men hvis de syntes det, var kanskje ikke problemet deres viktig nok, sier Halvorsen, som videre opplyser at svært mange av dem som ikke la på brukte det meste av telefonsamtalen til å diskutere prisen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer