De siste ukene har butikkene innført en rekke tiltak for å begrense smitte av coronaviruset. Økt desinfisering av handlekurver, egne handletider for eldre og svake i risikogruppene, håndtak på dører og kortterminaler, full stopp i smågodtsalget, klistremerker som gjør det lettere å holde avstand og pleksiglass i kassa mellom kunden og kassamedarbeiderne er blant noen av dem.
Nå setter Kiwi opp enda flere pleksiglass for å skjerme kundene.
- Flere kunder har påpekt at man står tett når man pakker varer. Det vi gjør nå er å sette opp pleksiglass mellom kundene ved enden av båndet, så det blir et fysisk skille mellom kundene, sier Vidar Jensen, administrativ driftssjef i Kiwi.

Trygt med bil på verksted?
Dette er det punktet i butikken der kundene står tettest. Han forteller at dette tiltaket blir felles for alle butikkene i NorgesGruppen.
- Det er satt opp som pilot to steder, i Lier og Fjellhamar, og planen er å rulle det ut fortløpende fra helgen.
- Der vi har satt det opp har vi fått gode tilbakemeldinger fra kunder. Kiwi Fjellhamar satt det opp lørdag, og tilbakemeldingene har vært veldig positive.
- Vi har ett fokus nå, det er å hindre smitte, og dette er et tiltak vi kan gjøre for å bidra til dette - i tillegg til alt det andre vi gjør.
