Bytte, retur og reklamasjon på Vinmonopolet:

- Klager for lite

Er det feil på vinen, får du ny eller pengene tilbake. Dette er vi ikke gode nok til, og går glipp av tusener.

VINMONOPOLET: Kvier du deg for å bytte vin du har oppdaget noe feil med på Vinmonopolet? Det bør du ikke gjøre. Her får du en liten oversikt over hva du har lov til å reklamere på eller bytte! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dårlig vin, feil vin, vin som lukter svovel, råtne egg eller banan, og vin som smaker av uvaskede hamsterbur. Det er mye som kan gå galt i vinproduksjon, eller i lagring av vin, men heldigvis er løsningen nær: Er det feil på vinen, kan du returnere den.

Det er vi ikke gode nok til, ifølge Halvor Bing Lorentzen, direktør kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet til DinSide. I fjor var det 68 489 reklamasjoner på Vinmonopolet, rundt 230 hver dag. Det burde vært mer.

- Folk klager litt for lite! sier Lorentzen til DinSide. - Statistikken viser jo at det er en del feil med vin, men det er ganske få som kommer tilbake og klager på produktet hos oss.

Det høres kanskje rart ut å si det, for er vinen korket, er det gjerne problem med en enkelt flaske, men dersom feilen har skjedd i produksjonen vil det ikke være feil på bare én flaske, men på alle flaskene fra samme fat.

Hva er en vinfeil, og hva er bare smak og behag? Og hva skal du gjøre om du er usikker?

KLAGER FOR LITE: Terskelen burde være mye lavere for å klage på vin, ifølge Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.
KLAGER FOR LITE: Terskelen burde være mye lavere for å klage på vin, ifølge Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet. Vis mer

- Vi oppfordrer kundene til å komme tilbake med vin om dere merker feil, eller om dere lurer på om det er feil, så tar vi en vurdering.

Helt korka

Vinmonopolets kunder klager på flere ting, men korkfeil er nok den som dukker oftest opp, ifølge Lorentzen.

- Det var kanskje enda vanligere før, da var det mer naturkork, nå er det mer skrukork og andre typer kork, men korkfeil er fortsatt den vanligste vinfeilen.

Og her kommer vi kanskje til kjernen: For det holder ikke at du ikke liker vinen, synes den er for søt eller syrlig, for tung eller lett, eller om din gane ikke er spesielt glad i florale eller mineralske noter.

- Det at du ikke liker vinen, er ikke grunnlag for reklamasjon. Det må være en feil ved vinen, sier Lorentzen, og legger til: - Om du er usikker på om det er feil ved vinen, så ta den med, så kan vi lukte på den og avdekke om det er en feilvare eller ikke.

Det er kanskje her det skjærer seg, at mange er redd for å avsløre at de ikke kan nok om vin? Da hjelper det kanskje å høre at kundene på Vinmonopolet på Aker Brygge er blant de flinkeste til å klage. De er også blant de mer avanserte og kunnskapsrike kundene.

Det er ingen hemmelighet at store deler av kundegruppen her er ganske kjøpesterk, og de selger mer enn 40 000 flasker til over 500 kroner i året.

Til sammenlikning koster polets bestselger, Falling Feather, 129 kroner per flaske.

Kan klage på salgsvarer og utgåtte varer

Vinmonopolet bytter jevnlig ut sortimentet, og hver eneste måned settes prisen ned på ulike varer som skal sluttselges. Dette kan være at de ikke lenger skal selges på polet, eller at vinen går mot slutten av sin storhetstid.

RESTER: Har du vinrester etter en vinkveld? Ikke hell dem ut i vasken, det kan nemlig være lurt å spare på dem! Programleder: Embla Hjort-Larsen Video: Håvard Bjørnerem / Dennis Appelong Hagbru. Vis mer

Også disse varene kan byttes, ifølge Lorentzen. Til et visst punkt.

- Det er fem års reklamasjon hos oss, så du kan fint bytte en vin som har ligget i et år, men om du har lagret en vin i 20 år, kan du ikke reklamere på den.

Det er heller ikke alltid produsentens feil at vinen smaker vondt, det kan også skyldes feillagring, for eksempel at vinen har stått altfor varmt, eller er lagret stående i stedet for liggende.

- Vi kan ikke kontrollere, men vi kan jo spørre.

Hvor mye må være igjen?

Er du på restaurant eller vinbar, får du smake på litt vin, før servitøren skjenker i fulle glass, men hjemme er det kanskje ikke så nøye. Hva da, om du har helt i et par-tre glass av vinen før dere merker at den smaker høgg og fanteri?

- Det må være såpass mye igjen at vi kan vurdere hva som er galt med produktet, sier Lorentzen. Han vil ikke kvantifisere det helt konkret, men er likevel klar på at du ikke skal nøle med å ta med deg en ødelagt vin tilbake, selv om den er et par glass lettere enn du kjøpte den.

- Vi har forståelse for at man skjenker oppi glass, og at ikke alle flasker er helt fulle. Men det må være såpass mye igjen at vi kan gjøre en vurdering av hva som er feil med vinen.

Når det er sagt: Om du har skjenket i flere glass av en vin som ingen vil drikke, så kan du jo helle dem tilbake. De smaker ikke på vinen på Polet, men de må kunne lukte på den, og se på den, eventuelt kunne analysere prøver.

Og om du lurer på hvordan gangen er når du klager på en vin, er det ganske enkelt. Vinmonopolet spør hva som er feil, lukter kanskje på vinen for å sjekke, og så kan du velge mellom én av to: Få en ny flaske eller pengene tilbake.

- Vi oppfordrer alle kundene våre til å komme tilbake med feilvarer, sier Lorentzen.

Retur eller reklamasjon

Det er også verdt å merke seg at Vinmonopolet skiller mellom reklamasjon, om det er feil ved varen, og retur. Du kan bytte all vin du har kjøpt på polet, men da bør du ha med kvittering.

- Vi bytter alt under 22 prosent. Brennevin bytter vi ikke, det skyldes metanolfare.

Dette kan være nyttig å ta med seg om du skal arrangere større fester, der det er vanskelig å beregne mengde. Hvor mye vin som går av hver flaske er vanskelig å si, for eksempel om du har tenkt å servere både hvitvin og rødvin på en sommerfest, men ikke vet om det har tenkt å være strålende sol og 25 grader, eller sommerfesten blir velsignet med striregn, kastevind og 12 grader på kvelden når du handler inn.

- Er du usikker på hvor mange flasker du har bruk for, kan du avtale på forhånd når du handler at du kan returnere uåpnede flasker av det du har kjøpt for mye. Også da er det lurt å ha med kvittering.

Det er likevel et par unntak:

- Om du handler et produkt fra det såkalte bestillingsutvalget, altså en vare som butikken ikke lagerfører, så tas varen normalt ikke i retur. Dette fordi det er en vare som butikken ikke fører, men som altså må bestilles.

Vinen må også være kjøpt på Vinmonopolet. Har du for eksempel kjøpt feil vin på taxfreen, får du se om du finner noen som liker den - eller kanskje bruke i en saus. Den får du nemlig ikke byttet. Og selv om flaskene til forveksling kan se like ut, vil du kunne bli avslørt av strekkoden.

Det gjelder også egne regler dersom du handler på nett, som kan være aktuelt, for eksempel når det kommer til hvilken årgang du får.

- I butikken vil du jo se årgangen, men dersom du handler på nett, og får en annen årgang enn opplyst, så kan du bytte. Det er vanlig angrerett på det du kjøper på nett.

Visste du at … vin kan drikkes en god stund etter at du har åpnet den, og er det pappvin, er holdbarheten ganske lang. Her er det viktigst å sjekke når vinen er tappet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer