Europris

Klar beskjed

Kjeden advarer mot svindelforsøk.

ADVARER: Europris advarer mot de falske Facebook-konkurransene. Foto: Terje Bendiksby / NTB
ADVARER: Europris advarer mot de falske Facebook-konkurransene. Foto: Terje Bendiksby / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Handleperioden før jul kan være av det hektiske slaget og det er mange som jakter de gode kuppene. Samtidig ser man flere konkurranser fra ulike butikker med gode premier, men alle konkurransene er ikke ekte.

Det er ikke heller like enkelt å se hvilke sider som er ekte og hvilke som er falske, for en rekke personer har delt og kommentert en fake Europris-konkurranse på Facebook.

Facebook-siden Europris-fans har lagt ut flere «konkurranser» der det fristes med lukrative premier. Og for å gjøre konkurransen mer troverdig har svindleren brukt bilder av Europrislogoen og flere ansatte med handleposer.

- For å feire jul i år sender Europris en spesiell gavepose til alle som kommenterer «God jul», står det under det ene innlegget.

Jonas Guttormsen, kommunikasjonsansvarlig i Europris, er klar over svindelforsøkene.

- Dessverre ser vi altfor ofte at noen få misbruker både Europris og andre merkevarer for å utnytte brukerne på sosiale medier. Vi anbefaler å lese innleggene godt og se etter verifisering. Vi spør aldri om kredittopplysninger i forbindelse med konkurranser, forklarer han til DinSide.

Han anbefaler alle å rapportere inn de falske Facebook-kontoene, og legger til at de fleste «ekte» Facebook-sidene har et stempel som viser at de er verifiserte.

RIKTIG SIDE: Dette er den verifiserte Facebook-siden til Europris. Foto: Skjermdump
RIKTIG SIDE: Dette er den verifiserte Facebook-siden til Europris. Foto: Skjermdump Vis mer

- Ta kontakt med oss slik at vi får stoppet problemet raskest mulig. Er uhellet ute og du har gitt fra deg kredittopplysninger eller annen sensitiv informasjon må dette tas med banken så raskt som mulig.

Forrige uke skrev DinSide om en falsk Rema 1000-konkurranse på Facebook. Da kom Celine Sjøberg, kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000, med følgende oppfordring:

- Vi oppfordrer kundene våre til å følge ekstra godt med, og ønsker selvfølgelig ikke at noen av kundene våre skal bli lurt, skrev hun i en e-post.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer