Det ventes prishopp på matvarer, noe folk ser ut til å ha forberedt seg på, skal vi tro dagligvarekjeden Extra.
Sist uke hadde de en vekst i antall kunder på nesten 11 prosent, og en økning i omsetningen på 7,7 prosent.
- Kundene jakter tilbud som aldri før, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Ekstra, til DinSide.
Kjeden har sett mer hamstring av tilbudsvarer den siste tida. Mange kunder har plukket med seg tilbudsvarer, da gjerne langtidsholdbare varer.
- Vi tror også kundene tenker på matsvinn, og ved hamstring er det fort gjort at man kjøper mer enn man rekker å forbruke.
Likevel er et av deres største salgstriks de såkalte «2 for»-tilbud på en rekke basisvarer. Omsetningen på disse har økt med seks til sju prosent mer enn kjeden ellers.
Til kritikken svarer Kristiansen følgende.
- Å kjøpe to varer er ikke hamstring. Våre «to for»-kampanjer er på langtidsholdbare varer, eller varer du bruker mye av, og bidrar ikke til matsvinn, men at kundene sparer penger. Når det er snakk om hamstring, kjøper folk i bøtter og spann ikke to kaffeposer eller to juice.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger