Klarer ikke å betale regningene sine

Stadig flere tar kontakt med NAVs gjeldstelefon.

GJELD: Stadig flere tar kontakt med NAVs gjeldstelefon. En urovekkende utvikling.  Foto: Colourbox.com
GJELD: Stadig flere tar kontakt med NAVs gjeldstelefon. En urovekkende utvikling. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Over 8.900 personer tok kontakt med NAVs gjeldstelefon for å få hjelp med sine økonomiske problemer i 2013. Det er ny rekord.

- Veldig mange av de som kontakter oss har problemer på grunn av for mye kredittkortgjeld, sier seksjonssjef Sonja Skinnarland i Oppfølgingsseksjonen i NAV.

Hun oppfordrer folk som har problemer med å betale regningene sine til å ta kontakt med NAVs rådgivningstjeneste 800 GJELD (telefon 800 45353).

Kredittkortgjeld? 11 tegn på at du er i faresonen

Lavterskeltilbud

Det er store lokale variasjoner i nordmenns gjeld.

I kommunene med høyest gjeld, har innbyggerne fire ganger så stor gjeld som kommunene nederst på lista.

Selv om gjeldstelefonen har flest innringere fra de store byene, kan NAV fortelle at de får henvendelser fra hele landet.

- Vi får henvendelser fra mange forskjellige mennesker. Begge kjønn og folk i alle aldre tar kontakt, men vi ser en overvekt av innringere på 40 pluss, forteller Sonja Skinnarland, seksjonssjef i Oppfølgingsseksjonen i NAV til DinSide.

Dette kan ha sammenheng at mange får problemer med økonomien i forbindelse med samlivsbrudd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer