De siste månedene har flere butikker innført automater for kjøp av tobakk, kondomer og barberblader.
Problemet er at det som regel ikke er noen merking av pris på disse kortene, slik at det er umulig å vite hvor mye varene koster. Ikke bare er dette dårlig for forbrukeren, men det er også lovstridig.
- Det er slik at alle varer skal merkes med pris, og gjør de ikke det, er dette et klart brudd på markedsføringsloven, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet, til DinSide.
Les også: Automaten slukte Runes kort
Ica snur
Ica-gruppen, som består blant annet av butikkene Rimi og Ica, har i stor grad innført disse automatene. Men mange av butikkene informerer ikke om hvor mye produktene koster.
- Vi kan selvfølgelig ikke trykke prisen på disse kortene fordi de brukes om igjen, og fordi prisen varierer. Og slik etikettstativene er utformet i dag, er det ikke plass til å sette på prisen, sier informasjonsrådgiver Kristina Kollerud i Ica
Men etter at DinSide informerer om manglende prisinformasjon er et brudd på markedsføringsloven, gjør gigantkjeden helomvending.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger