Knapphetstrikset

Essensen her er at verdien øker hvis det er vanskelig å få tak i et produkt. Og da handler Ola og Kari nordmann.

Publisert
Sist oppdatert

Knapphetstrikset går ut på å gi et inntrykk av at produktet er vanskelig tilgjengelig for å deg på kroken. Kjøp! Nå!

Eksklusivt

Også denne strategien spiller på følelser og er meget effektivt. Den brukes derfor daglig i butikker over hele verden.

Poenget er at knapphet gjør at et produkt oppfattes som mer eksklusivt enn det egentlig er. Folk flest tenker at vanskelig tilgjengelige greier er verdt mye.

I tillegg har mennesket en viss frihetstrang og vil helst bestemme selv. Når andre setter grenser, blir vi opprørte. Det gjør at vi blir mer interessert i en vare enn vi i utgangspunktet var.

Noen eksempler

Butikkselgeren forteller at de bare har et par stykker igjen av skoene du vurderer å kjøpe. Spør du om hun ikke har flere på lager, svarer hun ofte nei uten å sjekke det.

I en annen butikk kan selgeren fortelle at de ikke får inn flere av PC'en du er interessert i. Du "må" med ord andre investere nå.

I en tredje butikk selger de kameraer i "et begrenset antall".

I en fjerde butikk kan selgeren fortelle at dette tilbudet kun gjelder den dagen/helga/uka. Du gjør dermed "et kupp" ved å kjøpe da.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer