Komplett har siden 1996 solgt varer på nett fra lageret i Sandefjord. På de 22 årene har nettbutikken gått fra å kun selge teknologi, til å selge det aller meste.

Nå går Komplett enda lenger: Nettbutikken har blitt en markedsplass, som betyr at også andre butikker selger varene sine gjennom Komplett.no.
- Vi ønsker å gjøre det enklere for kundene gjennom å tilby et stort utvalg av produkter som kan handles på ett sted, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett til Dinside.
Men det byr på utfordringer på kundene – som dobbel frakt, flere hentesteder for én bestilling og tapte rettigheter.
Her er det viktigste du må vite.
#1: Vit hvem du handler fra
Når du søker etter produkter på Komplett.no, er det relativt enkelt å se hvem som faktisk selger produktet.

I søkeresultater står butikken merket under lagerstatusen, og på produktsidene ser du selgeren under prisen. For eksempel «Kjøp fra: Interfoto AS» i stedet for «Kjøp fra: Komplett».
Om flere selger samme produkt kan du selv velge hvem du vil handle fra; da listes butikkene opp under prisen.
Ønsker du å handle direkte fra Komplett må du passe på, for noen ganger er partnerne førstevalget, mens Komplett står listet opp under – kanskje med en annen pris.
#2: Ulik leveringstid og utlevering
Når du bestiller et produkt fra en partner på Komplett.no, er Komplett bare en leverandør av selve bestillingen. Varen bestilles og betales gjennom Kompletts vanlige løsninger, men varen sendes fra lageret til partneren.

Reagerer på PostNords leveringer
Dermed kan du oppleve ulike transportører, hentesteder, fraktpriser og leveringstider hos de ulike partnerne.
- Må man regne med lenger leveringstid fra partnerne deres, som ikke sitter på for eksempel robotlageret til Komplett?
- Vi forventer at partnerne som er tilstede på markedsplassen har samme fokus som oss på raske leveranser og leverer «Komplett-kvalitet» i alle ledd, svarer Tollnes, som lover å følge med på hvordan kundene opplever partnerne deres.
#3: Dobbel frakt, dobbel henting
Det er ikke uvanlig å bestille flere varer i én bestilling, for eksempel et kamera og et minnekort. Men om kameraet selges av Komplett selv, og minnekortet fra en partner, risikerer du dobbel frakt.

For Komplett skal ha betaling for å sende sin vare, og partneren for sin. Det blir sågar opprettet to ordre for én slik bestilling.
- Det er en utfordring vi jobber med å finne en bedre løsning på for å styrke kundeopplevelsen, innrømmer Tollnes i Komplett.
På samme måte risikerer du også å måtte hente varer fra samme bestilling på ulike steder. Dette har vi opplevd selv – minnekortet kom ett sted og kameraet et annet, til tross for at begge ble sendt med Postnord.
- Dette er også noe vi jobber med å finne en bedre løsning på, forteller kommunikasjonsdirektøren.
#4: Ikke 45 dagers åpent kjøp
Hver partner er hver sin butikk, med ulike vilkår for handelen, selv om alle ligger på samme nettsted.

Komplett advarer mot iPhone X-svindel
Så når Komplett for eksempel reklamerer med 45 dagers åpne kjøp, gjelder ikke dette om varen du bestiller ikke selges direkte fra Komplett.
- Partnerne kan ha egne betingelser. Dette er også et område vi ser nærmere på å utvikle, sier Tollnes i Komplett.
Hver butikk sine vilkår finner du ved å trykke på navnene deres. For eksempel kan du lese at Foto.no bare gir deg den lovpålagte 14 dagers angreretten, mens Komplett gir deg 45 dagers åpen kjøp med fri retur.
#5: Når noe går galt
Du er heller ikke garantert Komplett sin hjelp om noe går galt med handelen din. For eksempel om produktet du kjøper går i stykker, og du ønsker å bruke reklamasjonsretten.

For var det ikke Komplett som sendte deg varen, vil de heller ikke ta ansvaret.
- Den aktuelle partner det handles fra, er den juridiske handelspartneren, mener Tollnes.
Hun ber derfor kundene ta opp problemene sine med den som faktisk leverte produktet. Komplett har et meldingssystem på plass for å gjøre dette enklere, hvor man kan sende melding til partneren fra ordrehistorikken sin
- Men om noe ikke fungerer, vil Komplett alltid ordne opp, lover Tollnes.
