Komplett.no lover forbrukerne markedets beste priser i markedsføringen sin, men etter at Forbrukertilsynet har gjennomgått prisene deres, fant de ut at dette ikke stemte helt.
Prissammenlikninger gjort mellom Komplett og konkurrentene på Prisjakt.no viste nemlig at førstnevnte nettbutikk hadde 3670 varer som var dyrere enn hos Proshop.no, samt 1564 varer som var dyrere enn hos Dustinhome.no.
Karin Berg, direktør i Kompletts B2C-avdeling, sier til Dinside at de anerkjenner Forbrukertilsynets viktige rolle, og at de mener det er positivt at tilsynet har sett nærmere på prisløftet deres.
Hun legger til at Komplett har fått svarfrist til 10. juni, men varsler allerede nå at de vil imøtekomme tilsynets krav.

Power og G-sport må ut med millionbeløp for å villede kundene
Kan ha betalt mer enn de burde
På egne nettsider markedsfører Komplett et prisløfte som blant annet inneholder påstander om at ambisjonen deres er å alltid være billigst i Norge, og at kundene skal være trygge på at de får den beste markedsprisen ved å handle hos dem, påpeker Forbrukertilsynet.
- Markedsføringen av prisløftet er egnet til å gi forbrukerne inntrykk av at Komplett følger nøye med på prisene i markedet og skrur de ned hvis konkurrentene gjør det, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem.
Dermed kan forbrukere som har stolt på markedsføringen betalt mer enn nødvendig for en vare, fortsetter han.

Lover prisløfte på varer som ikke selges hos andre
Nå har altså Forbrukertilsynet sendt et brev til Komplett hvor de ber dem om å få bedre rutiner for å kontrollere konkurrentenes priser når de bruker dette i markedsføringen sin.

Her er endringene i pris og GB for Komplett-kundene
Forbrukertilsynet har også reagert på hvordan Komplett markedsfører sitt «Prisløfte i 60 dager», hvor kundene får et gavekort hvis de finner identiske varer til lavere pris hos en konkurrent innen 60 dager.
Men, til tross for at det her legges til grunn at identiske varer blir solgt av konkurrentene, markedsføres prisløftet på produktnivå i direkte tilknytning til produkter som ikke blir solgt av andre enn Komplett, ifølge tilsynet.
- Når varene ikke selges hos konkurrentene, er ikke prisløftet relevant, og markedsføringen er villedende. Vi har derfor bedt Komplett fjerne markedsføringen fra produktsider hvor det ikke er aktuelt, eller endre vilkårene, sier Gjedrem.
Komplett har frist til mandag 10. juni for å endre markedsføringen, samt komme med eventuelle tilbakemeldinger.
