"Hensynet til forbrukerne vil veie tyngre enn før når fremtidige fusjoner i bank og forsikring vurderes: Stortinget har nettopp vedtatt at det skal tas særlig hensyn til forbrukernes interesser når myndighetene anvender den nye konkurranseloven", kanan vi lese i et oppslag i Forbrukerportalen
Nytt
Det er nemlig slett ikke noen selvfølge, tro det eller ei, at det skal stå i loven at forbrukernes interesse skal veie tungt. Før seieren i Stortinget, tapte Forbrukerrådet to runder i arbeidet med den nye loven.
Forbrukerrådet foreslo en hjemmel for å legge særskilt vekt på kundenes interesser både i høringsrunden til forslaget til ny lov og i et møte med familie-, kultur- og administrasjonskomiteen i Stortinget rett før jul.
"Tøyseforslag"
Arbeids- og administrasjonsdepartementet vendte tommelen ned for forslaget i sin innstilling til Stortinget:
Å fremme konkurransen bidrar til å fremme forbrukerpolitiske mål. Departementet kan ikke se noe behov for eksplisitt å inkludere forbrukerpolitiske mål i konkurranselovens formål, het det i innstillingen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger