DinSides journalister har opplevd prisforskjeller mellom hyllekanten i butikken og kassa, og det har tydeligvis også leserne opplevd. For leserreaksjonene har ikke latt vente på seg:
49 leserinnlegg og utallige e-poster direkte til redaksjonen, viser tydelig at prisforskjellene oppleves som et reelt problem.
Flere lesere har konkrete eksempler på tilfeller der hylleprisen og kasseprisen har vært forskjellig. I noen tilfeller har ikke kunden fått betale hylleprisen, selv etter at de har gjort kassadamen oppmerksom på prisforskjellen. Les noen av mailene lenger ned i artikkelen.
Forbrukerrådet skrev forrige måned at matvarejuks er god butikk. De peker spesielt på juks med datostempling, innholdsdeklarasjon og at maten inneholder andre råvarer enn det som virker som tilfelle.
Les hele saken her: Dagligvarehandelen blir beskyldt for juks.
- Men hvorfor hender det at prisen ikke er den samme på hylla som i kassa?
- Konkurransen er tøffere, og vi justerer prisene mye oftere enn før. Da blir det mye mer prising på de forskjellige butikkene. Frukt og grønt for eksempel, der hender det at prisene endres tre ganger i uka, sier Martin Klafstad, innkjøpsdirektør i Rema 1000.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger