- Konkurransen fungerer ikke

Omleggingen til konkurranse på tog-, tele- og strømmarkedet skulle gi lavere priser for folk flest. Det har ikke skjedd.

Publisert
Sist oppdatert

Dette sier samfunnsforsker Didrik Seip i den siste rapporten fra Makt- og demokratiutredningen - "Konkurranse på norsk. Norsk konkurransepolitikk 1990-2003".

- I mange tilfeller viser det seg at det er vanskelig å få konkurransen til å virke. Konkurranseutsetting har ofte også vært dårlig håndverk. Politikerne har rett og slett ikke tenkt over hvorfor sektorene i utgangspunktet har vært offentlige, sier Seip til Aftenposten.

Honnørord

- Samferdselsnettverk som veier, jernbane og telefoni er gode eksempler. Ideelt burde prisene her vært lave, fordi det samfunnsøkonomisk koster så lite med mer bruk. Nye aktører må ut med så store investeringskostnader at de brekker ryggen før de i det hele tatt er kommet i gang. Dette kan beskrives som naturlig monopol, fordi det er bortimot umulig å få til effektiv og stabil konkurranse, sier Seip.

Konkurransekåte politikere har satset på konkurranseutsetting av både offentlige og private tjenester etter 1990. Både Victor Normann og Erna Solberg bruker konkurranseutsetting som et honnørord.

Seips poeng er at politikerne ikke forstår at konkurranse fungerer dårlig i et lite, folkefattig, bratt og langt land som Norge. Det som virker i teorien, feiler i Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer