DNB og Sparebank 1 vil slå seg sammen

– Konkurransen om kundene er beinhard

Nordea vil kjøpe Gjensidige, og DNB og Sparebank 1 ønsker å samarbeide om forsikring. Slik vil fusjonene påvirke forbrukerne.

AVTALE: Når Nordea og Gjensidige, samt forsikringsvirksomhetene i DNB og Sparebank 1 velger å slå seg sammen, er det for å vokse på markedet og tilby kundene bedre tjenester og vilkår. Forbrukerrådet sier at sammenslåingene har lite å si på kort sikt, men mener dette er gode muligheter for forbrukerne til å gå gjennom avtalene sine og sjekke om de er fornøyde. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
AVTALE: Når Nordea og Gjensidige, samt forsikringsvirksomhetene i DNB og Sparebank 1 velger å slå seg sammen, er det for å vokse på markedet og tilby kundene bedre tjenester og vilkår. Forbrukerrådet sier at sammenslåingene har lite å si på kort sikt, men mener dette er gode muligheter for forbrukerne til å gå gjennom avtalene sine og sjekke om de er fornøyde. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert

Nylig kom nyheten om at Nordea har inngått en avtale med Gjensidige Forsikring om kjøp av samtlige aksjer i Gjensidige Bank for 5,5 milliarder kroner.

Hvis oppkjøpet blir godkjent i begynnelsen av neste år, betyr det at Gjensidige Bank-kunder vil flyttes over til Nordea, samt at Nordea vil kunne tilby kundene sine forsikringsprodukter fra Gjensidige.

I juni ble det også kjent at DNB og Sparebank 1 vil slå sammen forsikringsvirksomhetene sine, og at de dermed har inngått en intensjonsavtale om dette, som venter på godkjenning innen 1. januar 2019.

Forskjellige fusjonsmotiv

Her ser vi altså to fusjoner innen kort tid. Hva betyr det for forbrukerne?

– Lite på kort sikt, svarer Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Jensen understreker at fusjonene er forskjellige. Begge sammenslåingene handler riktignok om å vokse på markedet, men dynamikken bak er annerledes.

Nordeas oppkjøp av Gjensidige Bank må ses i lys av at Nordea har prioritert å bygge IT-infrastrukturen sin over flere år, en diger oppgave som gjør at annen forretningsutvikling gjerne settes på vent, ifølge Jensen. I den grad IT-satsingen nærmer seg slutten, er det naturlig at Nordea ønsker å ekspandere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer