Koronatiltakene har ført til tomme svinekjøttlagre

Etter flere år med overskudd i svineproduksjonen, har koronatiltakene ført til at lagrene er tømt og at svinekjøtt må importeres. Men juleribba er ikke i fare.

RIBBE TIL JUL? Joda, du skal få tak i ribbe, men det er ikke sikkert at den blir norsk. Foto: NTB Scanpix
RIBBE TIL JUL? Joda, du skal få tak i ribbe, men det er ikke sikkert at den blir norsk. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

At nordmenn har holdt seg hjemme i sommer har blant annet ført til at flere av oss var i Norge under grillsesongen og ikke minst langt mindre svenskehandel enn før.

Som kjent har det kun periodevis vært åpnet for reiser til deler av Sverige den siste tiden.

Resultatet er at salget av svinekjøtt har økt med 4 prosent fra mai og fram til nå, melder Landbruksdirektoratet. Dette sammenlignet med samme periode i fjor.

Produksjonen av svinekjøtt har vært redusert på grunn av overskuddet, men etterspørselen har vært så stor at alle lagre er tømt, og at det nå i september ikke ligger så mye som én eneste hel gris på lager.

En annen type kjøtt er det derimot overskudd av.

– Markant økning

– Produksjonsnedgangen var i utgangspunktet ønsket og planlagt. Det ble etablert en utkjøpsordning for å redusere overskuddet, og markedsregulator oppfordret til reduksjon. Så kom koronautbruddet, og etterspørselen økte markant, sier seksjonssjef Harald Weie i Landbruksdirektoratet.

Men juleribba er ikke i fare ettersom Norge har både tollfrie kvoter og kvoter med redusert tollsats på fryst svinekjøtt fra EU.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer