Kortkunder kan miste rettigheter

- Dette er en alvorlig situasjon, sier Forbrukerombudet.

Foreløpig er du ekstra beskyttet om du handler med kredittkort. Foto: Per Ervland
Foreløpig er du ekstra beskyttet om du handler med kredittkort. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerens rettigheter ved kjøp med kredittkort står i fare for å bli fjernet.

- Dette er en alvorlig situasjon, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Gjennom kredittkjøpsloven § 8 har forbrukere i dag rett til å kreve tilbakebetalt hele eller deler av kjøpesummen fra kredittyter dersom varen ikke dukker opp eller den har mangler.Dette betyr blant annet at dersom man handler på internett med kredittkort og varen uteblir, kan man kreve at banken må dekke tapet dersom selgeren ikke gjør opp for seg.

Hittil har kredittkort sikret tryggere netthandel

Mange har hatt nytte av regelen

Det finnes en rekke eksempler på at forbrukere har blitt reddet av denne bestemmelsen. Når et flyselskap går konkurs, vil normalt det man har betalt for billetter være tapt. Men har man betalt med kredittkort, kan man derimot støtte seg til banken for å få pengene tilbake. Det samme er tilfelle dersom man har kjøpt billetter til en konsert eller festival som går konkurs.

Også dersom varen er mangelfull og selgeren ikke gjør opp for seg kan bestemmelsen være til hjelp. Kanskje særlig dersom man blir lurt av en selger i utlandet kan § 8 være et trumfkort.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer