Det flommer over av diverse svindelforsøk i nærmest alle kanaler, og stadig flere merkevarer blir misbrukt for å lure folk til å gi fra seg sensitive personopplysninger.
Butikkjeden Meny har opplevd flere varianter, og nå melder kjeden at de har fått meldinger om at flere har mottatt en e-post fra kjeden med beskjed om en tranasksjonrefundering.
- Kunder opplever å få mail av MENY for en refundering av en duplikatbetaling på et beløp, hvor man må oppgi transaksjonsdetaljer og kontodetaljer for å få tilbakebetalt pengene. Vi understreker at dette ikke kommer fra Meny, og at alle budskap som etterspør informasjon rundt transaksjoner, handler eller bankkort med MENY som avsender, kan behandles som forsøk på svindel, skriver kjeden i en advarsel på egne nettsider.

De ber dem som har oppgitt bankinformasjonen sin om å kontakte banken og sperre kortet umiddelbart.
Som nevnt er det mange som misbrukes i slike svindelforsøk. Senest fredag meldte vi om møbelgiganten Fagmøbler som roper svindel-varsko:
- Advarsel om svindel! Vi har nylig blitt oppmerksomme på et svindelforsøk som har blitt utført i vårt navn, skriver møbelgiganten på Facebook.