Tibber:

Kraftige reaksjoner

Strømselskapet Tibber får kritikk etter fakturaendring.

ENDRER PRAKSIS: Fra neste regning (om to dager) endrer Tibber faktureringsrutinene. Pål Joakim Pollen
ENDRER PRAKSIS: Fra neste regning (om to dager) endrer Tibber faktureringsrutinene. Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tibber, som har vært blant pionérene på smart strømbruk, har hanket inn mange kunder de senere årene.

Selskapet byr på én strømavtale, som koster 39 kroner måneden i fastbeløp med ett øre i påslag, og er med det blant de rimeligere strømselskapene. De er også kjent for å ha en rikholdig app, med en egen butikk med strømdingser, som blant annet lar deg følge bruken i sanntid, justere elbilladinga til å lade når strømmen er billigst og den slags.

Endrer faktureringen

Nå endrer Tibber måten man faktureres på, og i en e-post sendt ut til kundene forklares endringen. Tibber-kunder må på neste faktura (som kommer om to dager) betale for halvannen måneds forbruk: Det reelle forbruket i september, pluss det Tibber estimerer for halve oktober.

Måneden etter vil man betale for reelt forbruk siste halvdel av oktober pluss forventet forbruk første halvdel av november. I tillegg korrigeres fakturaen for reelt forbruk fra første halvdel av oktober mot det som var stipulert. Og så videre.

Høye strømpriser og høye renter

Tibber forklarer denne endringen med økte kostnader. Frem til kunden har betalt fakturaen er det strømselskapet som må legge ut for strømmen, og med økte renter (og høyere strømpriser) blir dette dyrere enn før.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.