Krever enklere oppsigelse av abonnementer

Ulovlige oppsigelsestider og utilgjengelig kundeservice gjør det vanskelig å si opp abonnementer. Nå må de skjerpe seg.

MÅ SKJERPE SEG: Forbrukertilsynet har sett spesielt på abonnements- og oppsigelsesvilkårene til helsekostselskaper, og funnet at det ikke er alle som følger loven. De har fått beskjed om å endre praksis. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
MÅ SKJERPE SEG: Forbrukertilsynet har sett spesielt på abonnements- og oppsigelsesvilkårene til helsekostselskaper, og funnet at det ikke er alle som følger loven. De har fått beskjed om å endre praksis. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer
Publisert

Forbrukertilsynet mottar jevnlig klager fra forbrukere som opplever at det er vanskelig eller umulig å si opp abonnement, blant annet på helsekost, bøker og magasiner.

Nå har de sett nærmere på praksis og vilkår som gjør det vanskelig for forbrukere å si opp abonnementer, som at selskaper kan stille krav til når oppsigelse må skje og hvordan det skal sies opp.

Nå stiller de krav om at det skal være like lett å si opp en avtale som å inngå den.

- Regelverket har vært det samme i mange år, men vi har nå konkretisert hvilke krav som gjelder ved oppsigelse av abonnementer, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet til Dinside.

- Skal være enkelt

Klager fra forbrukere viste at mange næringsdrivende stiller relativt spesifikke krav til hvordan avtalen skal sies opp. Dette kan typisk være at oppsigelsen må skje over telefon. Men dette kan de ifølge Forbrukertilsynet ikke gjøre:

– Hovedregelen er at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale som inn i den. Hvis man kan melde seg inn elektronisk, må man kunne melde seg ut på samme måte. Å kreve at man må si opp avtalen over telefon er ikke tilstrekkelig etter vår vurdering, sier Haug.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer