Krever erstatning i retur

Flypassasjerene fikk erstatning for forsinkelsen fra Portugal. Ving har nå oppdaget at de feilsendte pengene, og krever dem tilbake. Ikke betal, sier Forbrukerrådet.

Publisert
Sist oppdatert

Grunnen? Ving hadde sendt utbetalingskortene pålydende 400 kroner til passasjerene i feil fly.

Oslo-passasjerene fikk pengene Stavanger-passasjerene skulle hatt.

Forvirring

På utbetalingskortet til Oslo-passasjerene het det at de fikk "kompensasjon for flyforsinkelse".

Det sto ikke at kronene gjaldt en forsinkelse på 12 timer, som hadde rammet Stavanger-flyet.

Oslo-flyet var også forsinket. To timer forsinket.

I god tro

- Mye tyder derfor på at passasjerene mottok pengene i god tro. Det er høyst tvilsomt om Ving kan kreve dem tilbake, sier juridisk rådgiver Jon Andreas Lange i Forbrukerrådets sekretariat.

Ordlyden i brevet er så tydelig at det virker som et krav om at pengene må betales tilbake.

Ving skriver at dersom passasjerene ikke har hevet pengene "kan utbetalingskortet returneres til oss, ellers vil vi be om at beløpet på vedlagte giro blir innbetalt".

- Med denne ordbruken fremstår dette som et krav. Det ser ut som Ving krever pengene tilbake, sier Lange.

Vær så snill

Ving Norge beklager at de sendte pengene til feil mennesker, men hevder de ikke krever noe tilbake.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer