- Folk må få vite hvilke rettigheter de har når de kjøper noe, og derfor forventer vi at produsenter og utsalgssteder pålegges å merke alle produkter som selges med reklamasjonstid. Hvis informasjonen blir bedre, vil flere forbrukere klage når produktene blir ødelagt, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådets undersøkelse viser at mange forbrukere irriterer seg over produkter som går raskt i stykker, og at folk heller ønsker å betale mer for produkter som varer lenger.
Derfor krever Forbrukerrådet og Naturvernforbundet bedre informasjon fra produsentene om reklamasjonstid.
Blyverket mener at produsentene må pålegges å informere om hvilke rettigheter forbrukere har. Direktøren mener at merking av reklamasjonstid er et enkelt grep som kan ha stor effekt.
- Det er snakk om å merke emballasjen, ikke gjøre endringer på selve produktene. Dette er en lavthengende frukt for produsenter til å informere om faktiske, grunnleggende forbrukerrettigheter som alle norske forbrukere allerede har, men som mange ikke vet om, sier hun.
Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, er positiv til forslaget.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger