Norges største bank opplyser at antallet svindelsaker økte med 25 prosent i 2020 sammenlignet med året før.
Svindel er fortsatt den formen for kriminalitet folk flest mest sannsynlig blir offer for, skriver DNB.
Likevel opplever banken fortsatt liten grad av bevissthet rundt digital sikkerhet, samt manglende forståelse for hvor alvorlig trusselen kan være.
De vanligste svindelmetodene
Ifølge undersøkelsen er investerings-, direktør-, kjærlighetssvindel og phishing de svindelmetodene kundene deres blir utsatt for.
Største økning ser de i phishing-angrep og investeringssvindel på falske handelsplattformer på nett, ofte utført med falske annonser profilert av uvitende kjendiser.
Venter ny svindel-bølge
Fra 31. desember 2020 trådte nye krav i kraft, som medfører at det ikke er nok å plotte inn kortnummer og utløpsdato når du skal betale på nett - i tillegg må betalingen bekreftes med BankID, SMS fra banken eller lignende løsning.
Og, denne endringen kan bli grobunn for en rekke nye svindelforsøk, ifølge BN Bank:
- Ofte kommer vi ut med advarsler etter at svindelen har skjedd, men her er det så åpenbart at det vil komme, så vi vil gjerne være i forkant denne gangen, sa personmarkedsdirektør Endre Jo Reite nylig til Dinside.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger